11 juni 2008

Haute couture of voor gek staan

Ik ben de laatste die een oordeel zal hebben over uiterlijk, maar toen ik vanavond de nieuwste Almare opensloeg, voelde ik iets van een schaamte opwellen.
Onze burgermoeder Annemarie Jorritsma is al een beetje bekend vanwege haar gewaagde kledij. Het pakje met de merkwaardige hoed dat ze droeg bij het bezoek van de koningin op Koninginnedag 2006 behoort tot de collectieve herinnering van de Almeerder. De grens tussen haute couture en voor gek staan ligt heel dicht tegen elkaar aan.
Ook haar figuur (lang en fors) dwingt tot het maken van zorgvuldige afwegingen en deskundig advies. Als dan op een warme zomerdag ook nog de zonnebril uit de koker gaat, dan is onderstaand plaatje compleet. De ambsketting is hierbij zelfs overbodig. Als het artikel het aanpakken van zwerfvuil behandelt, is de collectieve herinnering van Koninginnedag verruilt voor een nieuw evenement.

Mijn vrouw Inge en ik hebben de beste kledingadviseurs die je maar kunt wensen: elkaar. Misschien aanschouwen wij elkaar niet met de blik van een professional, maar wij kijken wel waar je mee moet kijken: de blik van liefde. Deze is nietsontziend en zou in het geval van Annemarie Jorritsma heel liefdevol zeggen: schat, trek dat maar niet aan. Zelfs een burgemeester staat niet alles.

Geen opmerkingen: