18 juni 2008

Overleeft de (betere) boekwinkel Almere?

De boekhandel Selexyz Scheltema is in Almere gekomen op het moment dat De Ark een veel grotere winkel betrok. Ze liggen beide op een honderd voetstappen van elkaar verwijderd in het nieuwe Stadshart. Beide kampen met een laag bezoekersaantal. Te laag om te overleven.
De Ark betrekt binnenkort een kleiner pand wat verderop, waar de loop beter is, volgens de eigenaar. Scheltema zit dit jaar uit in de hoop op betere tijden, maar overweegt sluiting, hoorde ik vandaag in wandelgangen.
Leiden is een kleinere stad, maar die telt meer boekhandels dan Almere treinstations heeft. Het boek lijkt uitgeteld in Almere. Ik zou hier gedachten kunnen loslaten dat Almere een stad is die alleen in materiƫle behoefte voorziet, maar niet bijdraagt aan de geestelijke verdieping. Dat doe ik niet, vooral omdat ik dat niet geloof.
De oorzaak ligt wat mij betreft aan de inrichting van beide zaken. Als ik nu naar binnen kijk in beide zaken, dat slaat vooral kilte mij in het gezicht. Er worden geen boeken verkocht, maar ruimte waar af en toe een boek tussen ligt. Selexyz is daar heer en meester in. De winkel is zo hoog. De gedachte dat daar boeken zouden kunnen staan, kwelt mij als ik in de zaak sta.
De Ark bezit eveneens een kille uitstraling. Hier spelen kleurcombinaties en een verschrikkelijke trap direct bij de ingang, een rol. Misschien een lust voor het oog voor een kledingwinkel, maar een boekwinkel moet toch wat kneuterigheid, oubolligheid en vooral saaiheid uitstralen. Zelfs op een hete zomerdag heb je het koud in deze winkel. Niet vanwege een te koud afgestelde airco, maar vanwege interne kilte.

Een boekwinkel in Almere kan alleen doorbreken door terug te vallen op idealen van een heuse boekwinkel. Dat betekent zeer deskundige verkopers, die slagvaardig inspringen op behoeften. Gezelligheid, een gratis kopje koffie en wat professioneel geleuter erbij van de boekverkoper. Veel avondjes met schrijvers willen ook helpen en fysiek gezien een warme uitstraling. Zodat een warme zomerdag echt warm aanvoelt in de winkel. Terugkeer van een uitdagende etalage, dat aansluit bij de tijd van het jaar, zou evenmin misstaan.
Alleen dan redt een boekwinkel het in Almere. Anders halen de Almeerders hun boeken wel in Amsterdam, Naarden, Hilversum of Utrecht, waar wel zulke boekwinkels zijn.

Geen opmerkingen: