31 december 2011

2011 in 11 blogposts

Is het jaar 2011 te vatten in een paar blogposts? Vorig jaar gaf ik een jaaroverzicht over 2010. Het bevatte 10 posts met dingen die met hadden aangegrepen, waren opgevallen of die ik gewoon leuk vond.

Voor 2011 eenzelfde soort lijstje met dit keer 11 blogs waarmee ik het jaar 2011 wil uitluiden:

  1. Rust zacht Sientje
    Stierf in 2010 De danseres, in 2011 stierf Sientje de teckel. Ze was versleten. Het wilde niet meer en we hebben haar laten inslapen. Verdrietig omdat Sientje al sinds het begin van onze relatie bij ons was. Ze was de eerste grote aankoop. Na 9 maanden zonder teckel te hebben geleefd, begint het weer te kriebelen.
  2. hendrik-jandewit.blogspot.com wordt hendrik-jandewit.nl
    In 2011 is het eindelijk zover: ik heb mijn eigen url: hendrik-jandewit.nl. De nieuwe blog draait op het populaire blogcms WordPress. En dat gaat goed. Behalve dat de url een dag uit de lucht was door een verkeerde adwords-instelling. Ik was bang dat mijn oude bezoek zou weggaan, maar na het aanbrengen van een redirect was dit probleem opgelost. Nog altijd komen bezoekers van de oude url via de redirect hier.
  3. Blogrecensie op #blogpraat
    In 2011 heb ik veel meegedaan aan #blogpraat via twitter. Elke maandagavond twitteren bloggers over bloggen. Er zijn veel onderwerpen voorbijgekomen. Zo plaats ik tegenwoordig trouw een foto bij mijn blogs, sinds dat aan de orde is geweest bij een bespreking van mijn blog. De #blogpraat irl in april viel een beetje tegen. Er werd niet gepraat, alleen maar getwitterd. Maandag 2 januari is weer een irl in Utrecht.
  4. Geboren in 2011
    Op dezelfde dag dat ik een neefje kreeg, werden in de kinderboerderij liefst 8 biggetjes geboren. In 2011 volgde ik deze dieren met een paar blogs. Net als dat ik mijn neefje volgde.
  5. Letters, woorden en zinnen
    Misschien wel het mooiste van 2011: Doris leert lezen. Ze vliegt door de letters. In nauwelijks 4 maanden tijd gaan er meer letters, woorden en zinnen doorheen dan ooit.
  6. Blijdschap en vreugde voor het lezen
    In 2011 heb ik weer flinke stapels boeken gekocht en gerecenseerd. Ik heb mijn activiteiten voor het Zuid-Afrikaanse Litnet weer opgepakt en schreef veel op mijn blog over de boeken die ik leuk vond om te lezen of te hebben. Zoals de dagboeken van Victor Klemperer. Of de blog over Florence Tonkes Blijf bij ons in de eerste blogtournee van notjustanybook.nl.
  7. De grote spoorwegcarrousel van Paul Theroux
    In 2011 ontdekte ik de boeken over reizen. Op de fiets of wandelend naar Rome, of per trein door Azië. Vooral de schrijver Paul Theroux heeft me gegrepen. Van hem las ik zowel De grote spoorwegcarrousel als De grote spoorwegcarrousel retour. Van het laatste boek verschijnt over enkele dagen een bespreking op deze blog.
  8. Improviseren kun je leren
    Dit jaar heb ik improviseren op het orgel en het harmonium herontdekt. Ik was het eventjes kwijt, maar de schitterende cursus van Gerben Mourik inspireerde me. Zo sterk zelfs dat ik een improvisatie voor het eerst aan youtube toevertrouwde. Nu nog een orgel zien te vinden waar ik af en toe op kan spelen en improviseren.
  9. Canto Ostinato in Orgelpark
    2011 is voor mij het jaar van Canto Ostinato. Niet dat ik het stuk niet eerder hoorde, maar dit jaar hoorde ik het liefst 2 keer live. Waarvan de uitvoering in het Orgelpark tot ontroering leidde. Een maand later mocht ik het dichter bij huis horen in de boekwinkel Selexyz Scheltema
  10. Sla nooit de boekenafdeling van kringloopwinkel over
    Ik heb dit jaar een recordaantal kringloopwinkels bezocht. Heerlijk was het fietstochtje naar de kringloopwinkel Juttersdok in Amsterdam die vorige week helaas gesloten was.   Of het tochtje langs kringloopwinkels in Twente aan het einde van de vakantie.
  11. Orgelmeditatie
    Voor het eerst veel interactie en schrijverijen voor andere blogs. Ik deed mee aan een blogtournee en schreef een orgelmeditatie voor twittervriend @StevenGort.

Geen opmerkingen: