27 december 2011

Rondje kringloopwinkels

image

De dag na de kerstdagen werden we het huis uitgelokt. De dikke laag bewolking gaf genoeg mistroostigheid. Daarom trakteerden we ons op een heerlijk rondje kringloopwinkels. In mijn hoofd had ik het Juttersdok en de Kringloper in Naarden. Zo reden we naar Amsterdam Zeeburg. Ik kende de weg nog van oktober. Gewapend met een tegoedbon waarbij ik mijn aankopen met 50 procent korting zou mogen meenemen.

De teleurstelling was dan ook groot bij het zien van het briefje op de ramen van de kringloopwinkel. We reden nog in de auto, maar wisten genoeg. ‘Gesloten tot maandag 2 januari’ vermeldde het briefje dreigend. Korting weg en geen tweedehands boeken.

We reden door naar Naarden, die wel geopend was. De boeken waren niet veel soeps. Ik vond er een paar Pietje Bells en een boek van Gerard van Westerloo waarin hij een wandeltocht maakt door Nederland. We konden wel wat eten nuttigen. De erwtensoep was heel aardig, net als het saucijzenbroodje.

De verrassing van vandaag was te vinden in Baarn. Een erg leuke kringloopwinkel zit daar aan de Tolweg. Klein, maar fijn. Met een goed geordende boekencollectie. De boeken waren mooi geprijsd. Ik liep er weg met een flink stapeltje boeken. Mooie aanwinsten: het enorme boek over het menselijk lichaam en het telraam.

Op de terugweg wilden we nog even langs de kringloopwinkel in Huizen. Maar ook hier stonden we voor een dichte deur. De informatie was summier aangegeven op de deur. Ook deze zaak opent zijn deuren weer in het nieuwe jaar. Op dinsdag 3 januari om precies te zijn.

Het is vreemd dat juist op deze mooie kringloopdagen de kringloopwinkels dicht zijn.

Geen opmerkingen: