16 december 2011

La Nativité du Seigneur

Vanavond bezoek ik de integrale uitvoering van “La Nativité du Seigneur” van Olivier Messiaen (1908-1992) in het orgelpark. Het orgel wordt bespeeld door Willem Tanke. Tanke geniet bekendheid als Messian-vertolker.

Zo voerde Tanke het complete oeuvre van Messiaen voor orgel uit op cd. Hij deed dit in 1994 voor het label LBCD op het Willibrordorgel in de Katholieke Sint Bavo te Haarlem. Dit orgel is van Adema en stamt uit 1923/1971. Daarnaast voert hij regelmatig werk van deze Franse componist uit.

Ik verheug me erg op de uitvoering van dit bijzondere stuk. Niet eerder hoorde ik het live. Ik heb de cd van Tanke vandaag nog eens goed beluisterd. In de hoop hem op een ontwikkeling te betrappen. De uitvoering stamt immers uit 1994 en in 17 jaar tijd zul je ongetwijfeld nieuwe wegen inslaan.

Willem Tanke is de organist in Nederland die het vaak Messiaen gespeeld heeft. Hij is daarmee een vurig pleitbezorger voor deze bijzondere componist die voornamelijk onder organisten bekendheid geniet. Tanke is daarnaast een improvisator die een geheel eigen stijl bezit. Ik ben zelf erg onder de indruk van zijn pedaalimprovisatie in de Laurenskerk van Rotterdam.

De uitvoering van “La Nativité du Seigneur” begint overigens een vaste traditie te worden in het Orgelpark. Vorig jaar beroerde de Nijmeegse organist Berry van Berkum de geboorte van Christus van Messiaen.

Ik hoop op een inspiratierijk concert. Ik heb mij nooit sterk geinteresseerd voor het werk van Olivier Messiaen. Dat terwijl de man dicht bij mijn beleving aansluit: hij liet zich inspireren door de vogelzang. Daarnaast vormt het religieus

Geen opmerkingen: