01 januari 2012

5 tips voor dagelijks bloggen

image

Dagelijks bloggen hoe doe je dat? Het roep nogal eens verwondering op van voorbijgangers of mensen die ik tegenkom. Een groepje enthousiaste bloggers van de twittercommunity #blogpraat begint vanaf vandaag dagelijks te bloggen. Een mooi voornemen in dit nieuwe jaar.

Daarom geef ik 5 tips die je kunnen helpen elke dag een blogje te schrijven en te posten. Ze helpen mij meer dan 3 jaar om elke dag een blogje te schrijven.

    1. Kies een vast moment uit
      Blog elke dag op een vast moment. Bijvoorbeeld na het avondeten of direct na het ontbijt. Zo vergeet je niet te bloggen omdat je het zo druk hebt. Een verloren moment op de dag is hét moment om te bloggen. Ik heb jarenlang onderweg in de trein geblogd als ik op weg was naar mijn werk. Voor mij het ogenblik van de dag dat ik toch niks anders te doen had. Een blogje schrijven was dan echt geweldig. Vandaar dat zoveel van mijn blogs gaan over de trein.
    2. Kies een vast stramien: welk thema heeft je blog?
      Een thema of onderwerp kan heel goed helpen. Zo weten je lezers wat ze kunnen verwachten. Zorg er wel voor dat het onderwerp ver genoeg reikt om elke dag over te bloggen.
      Deurenblog
      Ik ben nog altijd diep onder de indruk van de deurenblog van Carolien Geurtsen. Helaas bleef het bij 80 Turkse deuren. Deuren zijn overal wel te vinden. Carolien Geurtsen ging nog verder in haar opzet: ze hield zich niet alleen aan een onderwerp, ze breidde het ook nog eens uit met een strak stramien. Ze koos niet alleen voor een deur, maar ook voor een liedje bij die deur. Het leverde verrassende inzichten op.
    3. Kijk om je heen: laat je inspireren
      De hele dag door dienen zich onderwerpen voor je blog aan. Je moet ze wel zien en daarnaast moet je ze vooral onthouden. Elke dag bloggen is een levenswijze: kijk om je heen en je ziet vanzelf onderwerpen. Dat begint al ’s morgens als je uit bed stapt en over straat loopt.
      Inspiratie is overal
      Daarbij is het belangrijkste dat je de dingen onthoudt. Schrijf ze daarom snel op met een paar steekwoorden. Het uitwerken komt op het vaste moment dat je aan je blog werkt. Wees ook niet bang om een onderwerp eventjes te laten liggen. Je kunt het dan rustig laten rijpen.
    4. Blog over blogs.
      Als je wilt reageren op een blog, kijk dan of de reactie misschien uitgewerkt kan worden in een blog. Niks leukers dan te reageren via een blog. Zo krijg je interessante discussies. Ik heb bijvoorbeeld gereageerd via blogs over het onderwerp dat de social media expert niet bestaat. Het leverde een leuke online blogdiscussie op met een reactie en daar gaf ik weer een reactie op. Het lijkt vreemd, maar de helft van alle blogs is een reactie op een andere blog.
    5. Maak een voorraadje voor barre tijden
      Vakanties of vrije dagen kunnen heel goed van pas komen om een voorraadje blogs te maken. Zo heb je altijd een blogje paraat voor een dag dat je heel druk bent. Als je een vast onderwerp hebt, kun je makkelijk een aantal blogs van tevoren schrijven. Zo heb je altijd iets bij de hand.
      Vaste rubrieken op vaste dagen
      Het wil ook helpen om een vaste dag van de week te reserveren voor een onderwerp: bijvoorbeeld een boekbespreking of de bespreking van een leuke cd. Ik heb een tijdje elke woensdag een blog of website besproken. De popmeditatie van @StevenGort is een ander voorbeeld om elke week op een vaste dag iets aan te bieden.

Een paar tips om dagelijks te bloggen. Mijn oproep: reageer, geef aanvullingen. Wie weet voer voor een vervolg of een blog met nog betere tips. En het leukste is natuurlijk als je reageert via een blogje!

Geen opmerkingen: