08 januari 2012

Houd de dief

Het overvalt ons best een beetje. Eerst een politieauto midden op de weg geparkeerd, op het fietspad. Maar dan staat er ook eentje precies dwars op onze straat. En overal politieagenten. Op elke hoek van de straat. Ons hele stukje straat is afgezet.

We informeren maar eens. ‘Dit kan nog even duren’, verzekert de agent. ‘We zijn hier zeker wel een uur bezig. Misschien wel 3 uur.’ Gelukkig mogen we de auto wel een straat terug parkeren. Ik probeer te keren. Een golf auto’s overspoelt de route. Ik krijg het nauwelijks voor elkaar hier weg te komen. Misschien is dat ook wel de bedoeling.

Een vreemde gewaarwording als je terug komt een weekendje naar Duinrell. Het chloor van het Tikibad verdampt nog uit mijn haren. Het gillen uit de glijbanen fluit nog in mijn oren. En mijn hoofd draait nog van de veel te wilde glijbaan. De Cycloon waarin je als een knikker in een knikkerbaan valt op een ronde schijf. Daarin tol je vervolgens rond tot je in het gat onderin valt. Verdwaasd en de weg kwijt, weet je het vege lijf weer uit het water te hijsen.

Ik sleep met de weekendtassen de 100 meter van auto naar huis. Terwijl ik terugloop om de volgende lading te halen, spreek ik maar eens een agente aan. ‘We zoeken iemand’, zegt ze. Ik vraag of we haar kunnen helpen.’ ‘Een donkere man, met zwarte kleren en hij loopt op blote voeten’, geeft ze als signalement.

Als ik boven de tassen aan het uitpakken zijn, zie ik hoe de agenten zich hebben verzamelt. Ze speuren de achtertuinen na. Een groep mensen volgt hen. Ze bekijken alles door het venster van hun mobiel. Een man draagt een statief met camera erop. De microfoon kijkt dreigend mijn richting uit.

Ze lopen alle tuintjes na, spreken iemand die iets gezien heeft en hollen dan ineens allemaal weg. Er is weinig te zien. Ik vul de wasmachine met de was van het weekend. Als ik weer opkijk, zie ik niemand meer. En 10 minuten later is de politiemacht verdwenen. Een vreemde gewaarwording.

Als je dan op twitter leest met wie we van doen hebben, dan is het vergrijp niet lichtzinnig. De zoekactie is gestaakt, lees ik eveneens op twitter. De rest van de middag heb ik gespeurd naar iemand op blote voeten. Maar niemand gezien zonder schoenen.

Bekijk het verslag op omroepflevoland

Geen opmerkingen: