31 januari 2012

Populair door verdraaide dramaserie

Katja Herbers speelt Maxima in de serie Oranje onder vuur

De koningin is populairder door de dramaserie Oranje onder vuur, schrijft de website van het televisieprogramma EenVandaag. Een vreemd idee hoe een televisieserie zo kan bijdragen aan de populariteit van het koningshuis. En het was niet bepaald een realityserie merkte ik bij het zien van een aflevering.

Zeker ook ik verwachtte dat koningin Beatrix in 2009 in Apeldoorn afstand zou doen van de troon. Alleen werd het wreed verstoord door de aanslag. Deze aanname ligt er in de VPRO-serie wel heel dik op. Ik ergerde mij eraan bij het zien van de aflevering. In mijn ogen mag je helemaal niet zo spelen met de werkelijkheid.

Het is de laatste tijd wel erg de mode bij publieke omroepen om een serie te ontwikkelen rond het vorstenhuis. Zo kwamen vorig jaar al het leven van Bernard met Schavuit van Oranje al aan bod en de 3 koningen, de Willems, in De Troon. Vooral het laatste vond ik een indrukwekkend verhaal.

De makers van De Troon verdraaien net zo goed de historische feiten als de makers van Oranje onder vuur. Alleen zorgt de afstand in de tijd – meer dan 100 jaar – voor een andere perceptie. Ik vond het verhaal van de troonsafstand en de relatie met de aanslag in Apeldoorn echt te ver gaan. Terwijl zulke niet onderbouwde elementen ook in De Troon voorkomen.

De persoonlijke herinnering aan de gebeurtenis ligt bij mij te vers in het geheugen. Voor de deelnemers aan de enquête van EenVandaag was het niet storend. Zij waardeerden juist het menselijk portret van Beatrix in de serie. Dat ze misschien in haar functie anders overkomt, deert niet. Het verhaal hoe het gebeurd had kunnen zijn, wint het van hoe het gebeurd is.

Geen opmerkingen: