18 augustus 2013

Boekensnobisme - #50books

image
Stapel leesvoer van een boekensnob?

Ik kan mij moeilijk bedwingen bij het lijstje met 15 vragen die Peter lanceerde vanmorgen voor het blogproject #50books. Ben ik een boekensnob of niet? Elke vraag smeekt om een blog. Je kunt toch niet zomaar een vraag met ja of nee beantwoorden?

Ik ga het proberen met alleen ja of nee. Maar ben ik ontevreden dan zullen jullie eraan moeten geloven…

  1. Mijn manier van lezen is de enige juiste en moreel verheven manier.
    Nee. Elke manier van lezen is een manier, net zoals je een boek op eindeloos veel manieren kan interpreteren. De kracht van literatuur is de interpretatie, de betekenis die de lezer eraan geeft.
  2. Ik lees alleen prijswinnaars en klassiekers.
    Nee. Ik ben soms juist meer geïnteresseerd in de verliezers. Al moet ik wel zeggen dat sommige boeken terecht meesterwerken worden genoemd. De ondraaglijke lichtheid van het bestaan bijvoorbeeld. De Max Havelaar of Van de vos Reynaerde. Allemaal meesterwerken.
  3. Boekbloggers zijn dodelijke voor literaire kritiek.
    Nee. Boekbloggers zijn een winst voor de literatuur. Helaas luisteren schrijvers en uitgevers veel te weinig naar hen. Sommige uitgevers weigeren boeken te sturen naar boekbloggers terwijl het in mijn ogen de meest waardevolle kritiek is van dit moment.
  4. Nooit gehoord van een boek, want niet besproken in boekenbijlagen.
    Nee. Ik lees al jaren geen boekenbijlagen meer en beter op de hoogte dan ooit. Ik walg van de pedante houding van veel recensenten. Elke lezer is een lezer en daarmee even waardevol.
  5. Ik lees geen troep als Twilight Saga, 50 Shades, Oprah’s selectie, etc.
    Nee. Ik waag mij gerust aan troep. Zo ben ik zelfs dapper begonnen aan Vijftig tinten, maar ik ergerde mij zodanig dat ik het boek maar terzijde heb gelegd. Iets dat ik niet snel doe. Wel ben ik geïntrigeerd door de lezeressen van dit boek.
  6. Het boek is altijd beter dan de film.
    Nee, sommige boeken zijn prachtig verfilmd. Al vind ik de twee vormen van media zo verschillend dat ze eigenlijk niet met elkaar te vergelijken zijn.
  7. Rap is geen poëzie.
    Nee, Rap is poëzie. Gelukkig is poëzie niet altijd rap.
  8. Ik weiger om een e-reader te gebruiken, want dan ruik ik het boek niet.
    Nee. Ik heb mij er echter nog nooit aan gewaagd. Ik vrees wel dat ik het stiekem niet durf. Ik voel niet de behoefte opkomen, maar ik ben niet een actieve weigeraar.
  9. Mensen die bij Amazon boeken kopen zijn verkeerd bezig.
    Nee, ik doe het zelf niet. Ik geloof meer in boekwinkeltjes.nl en de kringloopwinkel. Maar een boek is een boek, waar je hem ook koopt.
  10. Ik vouw geen hoekjes om, breek geen ruggen en eet niet tijdens het lezen
    Nee, hoekjes vouwen en ruggen knakken zijn doodszonden. Eten bij het lezen doe ik wel, maar ik heb er vaak wel spijt van.
  11. Ik denk dat het goed is als mensen überhaupt al lezen.
    Nee. Iedereen leest al. De hoeveelheid tekst die wij tot ons nemen is verveelvoudigd in de laatste tien jaar.
  12. Ik heb geen TV, omdat dat van leestijd af gaat en ik knijp TV-katjes in het donker.
    Nee, de televisie vormt een mooie aanvulling op mijn boeken en haalt mij soms even terug naar het echte leven.
  13. Het kan me niet schelen dat de hoofdpersoon een onsympathieke eikol is.
    Nee, het kan mij niets schelen. Soms het juist adembenemend om in de huid van een slecht iemand te kruipen. Ik zie daarom ook zo uit naar de nieuwe roman van Walter van de Berg Van de dode mannen win je niet.
  14. Ik lees als genre alleen literatuur.
    Nee, ik lees alles. Zelfs een krabbel op een schutting of een gebruikershandleiding lees ik even aandachtig als een diepgravend gedicht.
  15. Ik begrijp niet dat volwassenen jeugdliteratuur lezen.
    Nee, ik begrijp het dus echt wel. Sommige jeugdliteratuur overstijgt elke leeftijd. Je leest het misschien anders, maar het is zeker leeswaardig. Pas in huis gehaald, de Willem Wilmink Omnibus en al stiekem best veel uit gelezen.

Een lastige lijst om te beantwoorden door de aard van de vragen, maar volgens mij is het gelukt overal nee op te antwoorden. Ik moest soms heel goed nadenken, door de vele ontkenningen in de vragen leek het wel een wiskundeles.

Als ik alles bij elkaar optel, ben ik geen boeksnob. Ik ben wel een liefhebber van alles waar bladzijden in zitten en papier dat knispert. Een boek mag niet geknakt worden, maar ik vind mijzelf niet meer of minder om dat ik bepaalde boeken wel of niet lees. Status ontleen ik niet aan de boeken die ik wel of niet. Net als aan de muziek die ik luister of de sites die ik bezoek.

Geen opmerkingen: