27 juni 2014

Meegenomen

image

De ontmoeting met Jean Kwok bij het blogevent van Meulenhoff maakte me nieuwsgierig naar haar debuutroman Bijna thuis. Zo nieuwsgierig dat ik hem afgelopen zaterdag bij de bibliotheek leende en gelijk aan het lezen sloeg.

Ik las het afgelopen weekend lekker in de tuin en de afgelopen dagen onderweg in de trein naar mijn werk. Ik legde even de stapel boeken aan de kant die ik momenteel voor het blogproject Een perfecte dag voor literatuur lees.

Jean Kwok nam mij mee naar een andere wereld, de wereld van een Chinese immigrante en haar dochter in New York. Het is een verhaal over uitbuiting en overleven in de jungle van het westen.

Bijna thuis is het verhaal over de fabrieken waarin migranten onder erbarmelijke omstandigheden moeten werken. Over de onbewoonbare huizen waarin ze worden gestopt. Zonder verwarming, waar de kakkerlakken, muizen en ratten rondlopen. Het is een verschrikkelijk leven dat je niemand gunt. Ze zetten de oven aan om zich voorzichtig aan te warmen.

De warmte van de oven kwam nooit tot aan de muren, de vloer of meubels. Alles straalde kou uit die tot in onze lijven doordrong, en onze lijven waren afgezien van de muizen de enige bron van warmte in het hele pand. Zelfs vlak voor de oven waren mijn vingertoppen altijd gevoelloos en kon ik mijn vingers niet goed buigen. (57)

Het is niet zo heel verwonderlijk dan Kimberly altijd ziekelijk is en met een loopneus rondloopt. Jean Kwok schetst hier een wereld die zover afstaat van mijn dagelijkse leven. Ze weet dit leven aan de onderkant van de samenleving op een prachtige manier tot leven te wekken. Ze vertelt het verhaal dat doordrongen is van leven en vooral van overleven.

Hoe een moeder en dochter vechten voor beter leven en hoe ze elkaar daarin steunen en ondersteunen. Juist de secure beschrijving van gebeurtenissen, situaties en omstandigheden maken het verhaal tot een indrukwekkend verhaal.

Jean Kwok: Bijna thuis. Vertaling Jeannet Dekker. Oorspronkelijk titel: Girl in Translation Amsterdam: De Boekerij, 2010. 303 pagina’s. ISBN: 9789022553640
Binnenkort in voordelige editie verkrijgbaar voor: € 7,50 (ISBN: 9879022570845)

Geen opmerkingen: