27 februari 2016

Een boek per dag? - #50books antwoorden vraag 8

image

De vraag van vorige week: hoe maak je meer tijd om te kunnen lezen. De vraag is door mijn oud-docent Peter van Zonneveld al op Facebook beantwoord: altijd een boek bij je hebben, maakt al veel uit.

Verloren momenten

En gelijk heeft hij: elk verloren moment is een moment om te lezen. Gelukkig helpt het mobieltje hier ook goed bij. Zo kun je snel en effectief lezen in een ebook. Zo hoef je niet de hele dag te zeulen met een boek. Al houd ik meer van papieren boeken.

Stiekem vind ik het heerlijk om een boek te lezen als ik bij de kapper of de tandarts op mijn beurt moet wachten. Daarom neem ik naar dit soort plekken altijd een boek mee. Heerlijk om in afwachting met het geluid van de hoge tonen van de boor op de achtergrond, je boek te lezen.

Lezen is schrappen

Hoe doe je dat elke dag een boek lezen, dat vraagt medeblogger Peter Pellenaar zich niet eens af. Hij vraagt zich af of je dat wel moet willen: elke dag een boek lezen. Meer lezen, vraagt om iets anders te schrappen. Minder televisie kijken of niet gaan sporten, kan dan helpen. Of minder slapen zoals Lolly Daskal. Maar lekker slapen is ook een genot, lijkt mij.

Aan de lijst van dingen die Lolly Daskal doet, lijkt Peter te twijfelen of het niet meer bluf is dan echt lezen. De grote vraag natuurlijk. Al kun je best veel meekrijgen als je snelleest, wat zij waarschijnlijk doet. En verder is het de vraag of je nog kunt genieten om zo snel door een boek heen te gaan. Maar daar kun je over lezen bij mijn vraag over snellezen.

Geen moeten

Geen opgelegde lijstjesmanie is het lezen voor Niek. Ze wil er vooral geen moeten van maken en genieten van het moment dat ze een boek openslaat en de letters tot zich neemt. En gelijk heeft ze. Als lezen een moeten wordt, valt het plezier een beetje weg.

De lezers van deze boekenvraag laten vooral zien dat lezen een rustig moment is. Het is bijna een soort mediteren. Je even terugtrekken uit de hectiek van het bestaan en lekker met een boek zitten. Dat helpt je om te ontsnappen uit de drukte van alledag en neemt je gedachten mee naar een heel andere plek: de plek van het verhaal.

Tijd die overblijft

Carel maakt geen tijd om te lezen, schrijft hij in zijn blog. Hij vult de tijd die overblijft met lezen. Een mooie houding waarmee je precies laat zien dat lezen bijna op mediteren lijkt. Het is iets om te ontsnappen en niet om er nieuwe druk mee te creëren. Lezen is genieten en je af en toe in een goed boek verdiepen.

De adviezen die Martha geeft, snijden hout. Voor haar helpt het niet om 2 uur eerder op te staan. Bovendien komt het stellen van leesdoelen over als een moeten, terwijl lezen een ontspannende bezigheid is. De tips liegen er niet om: lees en geniet.

Heug en meug

Ga niet tegen heug en meug zitten lezen. Laat je niet opjagen iets te lezen dat je zou moeten lezen, maar lees waar je zelf zin in hebt. Als een boek je niet pakt, leg het aan de kant. Het heeft geen zin om door te lezen in iets dat je niet boeit.

Zo vergroot je het plezier in lezen. En wat ook wil helpen: sluit je aan bij boekenbloggers met dezelfde smaak. Het zal je nog enthousiaster maken te lezen en er later over te bloggen.

Niet teveel bloggen

Het antwoord van blogger en lezer Fokke is wel iets om mij aan te trekken: weinig tv kijken en niet teveel bloggen. Een advies dat ik toch een beetje in de wind sla met het bloggen over boeken en bedenken van de wekelijkse boekenvraag. Als ik daarmee bezig ben, kan ik niet lezen.

Niets laten opleggen

Ook Linda is duidelijk in haar antwoord. Ze leest wat, wanneer en hoe zij wil en laat zich niks opleggen. Een goede houding. Als je dan toevallig een maand over een doet, dan is dat zo. Omdat het even niet lukt grip te krijgen op het verhaal of omdat het boek je niet ligt. Toch kan het de moeite zijn het uit te lezen en het geheim van het boek te proberen ontrafelen. Een mooie houding, want soms wordt doorzetten beloond en komt het geheim van het boek pas naar buiten als je het uit hebt.

Uitslapers

Uit de antwoorden blijkt dat boekenlezers best uitslapers zijn. Je zou bijna denken dat eerder opstaan voor een boek niet aan deze lezers is besteed. Ook lezer en blogger Ali snoozt haar ochtend liever weg dan dat ze bladzijdes wegslaat.

Ik sta wel eerder op om te lezen en vind dat heerlijk. Al laat ik mij soms verleiden om snel de vaatwasser uit te ruimen of iets anders te doen wat even moet.

Wat ik erg leuk vind in het antwoord van Ali is het geconcentreerd lezen: pak een tijdspanne en besteed die alleen aan lezen. De snelle afleidingen van mobiel, mail en internet, aan de kant zetten. Maar er even helemaal uit zijn en gewoon lezen. Genieten en verrassen. Het levert misschien niet een boek per dag op, maar wel veel rust en ontspanning.

Laat je verrassen

Ik kan mij heerlijk laten verrassen door een boek. Zoiets als het boek van A.F.Th. van der Heijden. Ik zag het liggen bij de bibliotheek en kon het niet laten om erin te beginnen. Het pakte me en ik heb ervan genoten. Dat ik ondertussen nog allerlei andere dingen moest doen, leek ik te vergeten. Net als mijn oude lerares Nederlands weleens verklapte. Ik ben soms zo bezeten van een boek dat ik de aardappels laat aanbranden.

#50books

De leesvraag #50books is een initiatief van Peter in 2013. Martha nam het in 2014 over en in2015 ging Peter zelf weer verder. Vanaf de eerste vraag doe ik regelmatig mee. Naar overzicht van alle vragen

Geen opmerkingen: