17 januari 2011

Blauwe maandagen

Misschien drukt Grunbergs Blauwe maandagen #bluemonday wel het beste uit.
Vanmorgen kwamen ze voorbij de tweetjes met #bluemonday erin. Twitteraars wensten elkaar een mooie dag toe, in elk geval niet een blauwe maandag. De Engelse #bluemonday komt niet helemaal overeen met de Nederlandse blauwe maandag.Volgens de Engelstalige wikipedia draait het om de meest depressieve dag van het jaar.

Bovendien werd ik hard op mijn vingers getikt door twitteraar Cees Burggraaf nadat ik het gedicht Blauwe maandag op mijn wolkenhemel.blogspot.com had gepubliceerd. Het is vandaag helemaal geen #bluemonday. Het is volgende week pas. Op de Engelstalige wikipedia waarnaar hij verwijst, staat de discussie rond de dag nader uitgewerkt. Iemand heeft zich vergist en die iemand wist een grote hoeveelheid mensen ervan te overtuigen dat het vandaag #bluemonday is.


De Nederlandse Blauwe maandag verschilt in betekenis van het Engelse. Volgens het WNT is het van oorsprong - Middeleeuwen - zelfs een goeden dag, een dag waarop men bijvoorbeeld feestviert. Maar feestvieren is ledig, dus een verloren maandag. Vanuit die betekenis is ook de blauwe maandag ontstaan waarbij iemand zeer kort ergens gewerkt heeft of een relatie had van zeer korte duur. Kortom, het was zo kort dat het eigenlijk als verloren tijd beschouwd kan worden. Vooral in relatie tot werk en relaties wordt dit spreekwoord gebruikt.

De echte Nederlandse Blauwe maandag vind je terug in de debuutroman van Arnon Grunberg uit 1994: Blauwe maandagen. Je kunt tussen Kerst en Nieuwjaarsdag Gerard Reves De Avonden lezen of je storten op Walther van den Bergs debuut De hondenkoning - al is hij het zelf niet eens met de vergelijking met Reve - maar misschien moet je op de depressiefste dag van het jaar gewoon Grunberg lezen. Een boek dat uitblinkt in absurditeit en dat voor een 24-jarige wonderbaarlijk mooi geschreven is. Het roept onmiddelijk de vraag op of Grunberg nu verwijst naar de Nederlandse Blauwe maandag of dat hij de Engelse Blue Monday in zijn hoofd had.

Ik heb het boek na al dat gezeur rond #bluemonday opengeslagen en eigenlijk wil ik het uitlezen. Ik heb tot volgende week.

Geen opmerkingen: