Vragen
De reacties roepen een paar vragen op, zoals:- Van wie is de content (de inhoud van de blog)?
Je zou denken dat de blogger of de schrijver de contenteigenaar is en niet de Volkskrant. De laatste is slechts de aanbieder van de techniek en de online locatie. Ik heb mooie staaltjes gezien van blogs. Het zou werkelijk zonde zijn als dat allemaal verdwijnt. - Is bloggen inderdaad verliesgevend?
Ik denk dat een commerciële partij er best brood in kan zien, de statistieken liegen er niet om. Er zijn bijna 16.000 bloggers die een kwart miljoen blogs hebben geschreven. Bijna 2 miljoen keer is hierop gereageerd. Bovendien hebben de 16.000 gebruikers van dit volkskrant-netwerk zich in 278 groepen verzameld. Dit zijn aantallen waar je een commerciële partner best jaloers op kan maken. - Is alles na 1 maart 2011 echt weg?
Ja, zoekmachines als Google zullen vkblog.nl niet meer indexeren en daarmee zullen zo ook niet meer in cache te vinden zijn. Het is de vraag in hoeverre het project van de Koninklijke Bibliotheek de blogs heeft gearchiveerd. Bloggen en het beheer van de content zijn daarmee vogelvrij. In meest eigenlijke zin zwerven de bijdragen nog altijd ergens op het web, maar ze zijn bijna niet meer te vinden.
Statistieken
Overzichtje van de Statistieken zoals deze gepresenteerd worden op vkblog.nl:- 15.987 gebruikers
- 251.506 berichten
- 1.894.947 reacties
- 278 groepen
Reddingsplan
Daarom moet een reddingsplan worden ontwikkeld. De tijd is niet lang. Het idee om te wennen aan het verdwijnen van deze unieke vorm van bloggen, moet nu omgezet worden in daden. Vanuit het huidige netwerk ligt er namelijk een mooie basis om iets moois te beginnen.Een paar opties:
- zoek commerciële partners die voor hosting en techniek (verdere ontwikkeling blogsoftware) willen zorgen (hyves.nl, wordpress.com);
- zoek een commerciële partner die bereid is om een deel van de redactie op zich te nemen (nu.nl)
- richt een vereniging op die de belangen van de bloggers behartigt, vanuit dit initiatief;
- ontwikkel een verdienmodel gebasseerd op sociale netwerken als hyves.nl, met enkele bijzonderheden als:
- een tijdschrift (online) dat wekelijks of maandelijks verschijnt met de hoogtepunten van de blog;
- verdere uitwerking van rubrieken (of netwerkgroepen) waarin content gespecificeerd kan worden voor adverteerders, zoals: reizen, cultuur, gedichten, boeken, wonen, werken, etc.;
- een model waarbij bloggers door medebloggers beoordeeld kunnen worden en daarmee aan gezag kunnen winnen.
- enthousiasmeer enkele jonge ondernemers (entrepreneur schijnen ze liever genoemd te worden) en zoek investeerders in een andere hoek.
En u reageren op deze blog, misschien dat we samen verder de ideeën kunnen uitwerken en zoeken in onze netwerken naar personen die bereid zijn te investeren in dit netwerk van bloggers!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten