29 januari 2011

Niet bloggen maar de krant is dood

Wat doen mensen met de vkblog? (bron: vkblog.nl)
Een krant blogt niet, maar schaft hem af. De blog is dood, niemand blogt meer zei Heleen van Lier van de Volkskrant voor de Pownet-camera van Pownews bij de uitreiking van de dutchbloggies voor het decennium. Ze was er om het evenement voor de krant te verslaan. Ze bedoelde dat ze zelf niet blogt. En als je zelf niet blogt, dan doet niemand het meer. Bovendien is ze speciaal aangesteld om de redactie te leren twitteren.

Is het erg dat de volkskrant over een maand stopt met de blogservice vkblog.nl? Een grote groep Volkskrant-bloggers is woest op de directie van de krant, meldt hpdetijd.nl. Het bericht bestaat uit een grote hoeveelheid woedende reacties van bloggers die al jaren bij de Volkskrant bloggen. De Volkskrant startte de blog 6 jaar geleden om een link te leggen tussen internet en de krant. Mislukt, zo stelt de huidige directie. De redactie blogt weinig tot niet en de mensen die bloggen hebben nooit voor een scoop in de krant gezorgd. Daarom gaat de stekker uit de vkblog.



Plekje op vkblog

Ik ben in 2007 een plekje op de Volkskrant-blog begonnen. Omdat ik via die blog mijn reacties op het nieuws en gedichten wilde slijten. Het bleef maar al te vaak beperkt tot een korte attentie voor mijn eigen blog. Deels om de informatie niet teveel te laten versnipperen, maar voor het andere gedeelte omdat meerdere blogs lastig te onderhouden is.

Het geheel verwaterde en ontsnapte aan mijn aandacht. Toch wilde ik mijn blogs weer eens onder de aandacht brengen en ik besloot vorig jaar enkele politiek getinte blogs bij de Volkskrant te slijten, zoals de blog waarom zoveel scootmobiels in Almere rijden (deze link na 01/03) en een blog over de schoonmakers en hun stakingen. De reacties logen er niet om. Er werd grof beledigd, mensen gebruikten andere namen om hun mening inclusief beledigingen te ventileren en tenslotte klonk de toon erg badinerend naar buitenlanders en mensen die niet zouden werken voor hun centen.

Sfeer

De sfeer van een weblog waar ik mij heel erg thuis voelde, veranderde in een weblog die mij deed denken aan andere soorten weblogs. Daar zijn ze van harte welkom, maar om moedwillig mensen te beledigen en schofferen op een andere plek, vond ik bijzonder storend. In die zin vormde de Volkskrant-blog totaal geen weerspiegeling van de krant. De redactie was het contact met haar achterban totaal verloren.

Doodzonde. Een redactie die een mooi initiatief niet steunt, werkt het mislukken ervan zelf in de hand. Ik denk dat je met zorgvuldige moderating - mensen die iemand anders naam misbruikten konden dit ongestraft doen - en het eventueel veranderen van technische mogelijkheden, kun je veel grof taalgebruik voorkomen. De website moet de krant zelf weerspiegelen en niet een willekeurig stuk schorem lokken.

Rechtser dan krant

Aan de andere kant hoeft hier niet de oorzaak van het probleem te liggen. Het zou best kunnen zijn dat de Volkskrant-lezer rechtser is dan de redactie aanneemt. In dat geval is er sprake van een crisis. Als ik de directie van de krant was, zou ik heel benieuwd zijn naar de achterliggende oorzaak van dit verbale geweld. Waarom komen krant en blog niet wat betreft de toon met elkaar overeen?

De bloggers strijden in elk geval heel hard voor hun content. De krant mag hun intellectuele eigendom misschien niet voor vol beschouwen, maar de krant mag het niet zomaar weggooien. Het behoort de krant immers niet toe. Of deze strijd veel resultaat oplevert, weet ik niet. Ik vrees het ergste.

Bloggen is niet dood

Uit de reacties van bloggers en de grote hoeveelheid aandacht die dit onderwerp heeft, kan ik zelf alleen maar concluderen dat het bloggen helemaal niet dood is. Wat wel langzaam begint te versterven is de krant. Ze raakt het contact met haar achterban kwijt, verliest meer en meer terrein en is nu begonnen met het graven van het eigen graf. Of zoals Erwin Blom twitteraar én blogger twitterde en later op zijn blog zette:



Des te meer kranten hun online inhoud terugtrekken en activiteiten staken (VK Blog R.I.P.) des te meer ruimte ze voor anderen maken. Tja ..

Een netwerk gaat verloren. Een netwerk dat door anderen zal worden opgepikt.

Uiteraard is dit bericht ook op vkblog geplaatst en tot 1 maart daar te lezen.

1 opmerking:

karin r. zei

heel goed gezien! oude media nog steeds versus nieuwe media. ze snappen er werkelijk waar niets van. ...