03 januari 2011

Sprinter Lighttrain in koude dagen

De SLT wordt door NS-personeel liefkozend "slet" genoemd
Een zeldzaamheid in deze koude dagen: de nieuwe sprintertreinstellen van de Nederlandse Spoorwegen. Bij aankomst op Almere Centrum vanavond trof ik deze Sprinter Lighttrain - kortweg SLT genoemd - aan. Ik vroeg mij af hoeveel van deze treinstellen ondertussen op het Nederlandse spoorwegnet rijden. Het was het eerste treinstel sinds een week of 3 die ik weer zag.

Zenuwachtig sloten de deuren om de haverklap al piepend, een onhebbelijkheid die de gerenoveerde sprintertreinstellen ook hebben. Blijkbaar om reizigers tocht te besparen, maar het lijkt of de binnenwind juist extra aanwakkert door de deuren. Het moest de reizigers aan informatie op de borden ontberen en ik vroeg mij ook af of het treinstel wel weg zou rijden. Ik had het geduld niet om op dat moment te wachten.

De klachten over de treinstellen zijn overigens niet nieuw.
In oktober las ik in De Pers dat de treinstellen toen al voor veel problemen zorgden. De nieuwe software in de hypermoderne treinstellen zou veel fouten bevatten. Ook zou het personeel aan de treinstellen moeten wennen. Het personeel gaf in oktober deze bijzondere treinstellen van het Duitse Siemens en Canadese Bombardier al liefkozend de naam slet. Op zich niet zo heel verwonderlijk als de afkorting al SLT luidt.

Het winterweer zorgde voor een massale uittocht van deze treinstellen in de richting van de werkplaatsen. Personeel van Siemens en Bombardier vlogen allerijl over naar Nederland met de kerstdagen. Een persbericht van NS dat op de website van NS niet te vinden is. Overigens is het bij de persberichten sowieso erg rustig over het winterweer, terwijl er dagelijks nieuws en persberichten van de NS de afgelopen maand verschenen. In elk geval moet half forenzend Nederland mede dankzij de 'sletten' genoegen nemen met een staanplaats deze week.

Ik ben benieuwd welke naamvarianten inmiddels over het spoorwegnet rijden. Als ze rijden, tenminste.

Geen opmerkingen: