24 januari 2011

Sluipenderwijs geluk

Als je niet oplet, dan zie je het niet. Heel langzaam wordt het langer licht. Toen iemand op twitter al eind december meende dat het eerder licht werd, vond ik het te ver gezocht. Het weer hielp daarvoor niet genoeg mee om tot dat inzicht te komen. En zo snel na de midwinterwende is het bijna onmogelijk de paar minuten tijdsverschil op te merken.

Bij mij komt het altijd zo aan het einde van de maand januari of begin februari. Vanmiddag bij het lopen naar de trein, merkte ik ineens dat het langer licht bleef. De straatverlichting brandde niet en het was zowaar nog licht. Kortom, het was het moment waarop je beseft dat de winter al een aardig eindje vordert en dat het voorjaar in zicht komt.

Het moment duurde wel heel kort, de omroeper vertelde dat ik naar een ander spoor moest lopen en mijn trein spoorde het station binnen. Geen tijd meer voor mooi vergezichten, laat staan diepzinnige beschouwingen. Zo kort is dat moment dus.

Misschien laat dit zich het beste omschrijven als een moment van geluk.

Geen opmerkingen: