21 januari 2011

Paradijs in de polder

Bij het 25 jarig jubileum van Almere in 2001 zond de VPRO de documentaire Paradijs in de Polder uit van Hans van Dijk en Wim Schepens
Het is bijna 10 jaar geleden. Ik had net een meisje leren kennen in Almelo. Een heel leuk meisje. Op een avond zond de VPRO een grote documentaire uit over Almere. Almere bestond 25 jaar en ik had mijn vrienden in de jaren ervoor vaak verteld waar mijn toekomst lag: in Almere.

Over een paar jaar sta ik op maandagmorgen de ramen te lappen van mijn doorzonwoning in Almere, zei ik weleens gekscherend als ik met vrienden filosofeerde over de toekomst. Het was een grap maar de kern van de waarheid was groter dan ik zelf wilde geloven. Ik zag de documentaire die in mijn beleving wel 2,5 uur duurde. Een man zat ergens op een bankje en zong over Almere.

Krenterig

Ik zoek al heel lang naar de volledige documentaire en ik ben te krenterig om hem na te bestellen voor veel geld bij de VPRO. Wel staat er een sterk ingekorte versie van de documentaire Paradijs in de Polder online op eeuwvandestad.nl. Ik werd er gisteren op geattendeerd door @randypaula.

Gelukkig zit in het fragment op internet het gedeelte waarin de Amerikaanse historicus James Kenney zijn mening geeft over Almere. Almere kun je vergelijken met de frontier in Amerika, waar in de prairies steden zijn gebouwd. Pioniers ontgonnen het land en bouwden steden waar ze in Amerika trots op zijn. Op Almere is niemand trots. Hoogstens de Almeerder zelf. Almere is te Nederlands, constateert hij. En hij wenst als Amerikaan dat Almere meer Amerikaanser zou zijn. Dan zou Almere niet zijn wat het nu is. Almere ligt namelijk op een unieke plaats: de Flevopolder en die laat zich echt vergelijken met de Amerikaanse prairie.

Almeerse prairie

Het waren die woorden van de Amerikaanse historicus die in 2001 diepe indruk op mij maakte. Ik besefte dat Almere eigenlijk een plaats is waar je heel trots op zou moeten zijn. Waarom wordt er dan zo tegen afgegeven en spreekt iedereen er zo denigrerend over? Een stad is gebouwd waar 40 jaar geleden alleen maar water was. Hoe durven we het dan zo minderwaardig te bespreken?

De reacties op de speciale vpro-pagina over Almere, nog altijd bereikbaar via vpro.nl/almere laten het zien. Waarom wordt alleen Stedenwijk genoemd? En waarom Henk Kruit? En commentaar tegen het beeld van een winderige plaats. Ik denk dat het juist Almere is: wind, Stedenwijk en Henk Struik. Dat vind ik nu in 2011 ook, net als 10 jaar geleden. Alleen ben ik alleen maar trotser geworden op deze prachtige stad. En ik weet dat deze stad alleen maar mooier zal worden.

Contact opnemen?

Helaas heb ik de hele documentaire nog niet in mijn bezit. Ik zou het geweldig vinden als iemand mij aan de documentaire kan helpen, mag ook op videoband. Zou je dan contact met mij op willen nemen?

Geen opmerkingen: