08 januari 2011

Kerstbomen na kerst en nieuwjaar

Op het pleintje achter ons huis liggen al een tijdje 2 kerstbomen. De eerste spar moest er een dag na kerst al aan geloven. Voor hem geen Derde kerstdag. Hij kreeg een plekje op het pleintje achter ons huis. Een klein maandje eerder liep de eigenaar nog stad en land af voor het scoren van zo'n mooie Nordmann-spar. Zo eentje waar de naalden zo traag van uitvallen.

Nu was het genoeg. Al hing de geur van de aangebrande kerstkalkoen nog in de naalden. De eigenaar vond de kerst over. Geen kerstgedachte was meer in hem opgekomen de spar met opgespoten sneeuw nog wat genade te schenken. Wellicht was het laten staan tot nieuwjaar vervallen omdat het gezin er eventjes tussenuit ging. Wie weet?

Na nieuwjaar kwam de tweede boom erbij liggen. Ook door een anonieme eigenaar daar neergeworpen. Hij wilde eveneens van het ding af, waar hij een paar weken eerder nog voor voordrong bij de kerstbomenleverancier. Mag je het aanleveren van zulke bomen nog zien, de eigenaar loopt er trots mee in de hand, het weggooien blijft een anonieme aangelegenheid. Ik heb nog nooit de eigenaars van de bankstellen, stoelen en dozen met troep trots hun bende zien weggooien.

Het wekt bij mij ergernis. Waarom moet iemand zo'n boom voor veel geld aanschaffen, hem in huis zetten en een paar weken later weer weggooien? Ineens draag ik dan op zulke momenten geitenwollen sokken, vormen mijn stoppels in no time een baardje en is mijn haar plotseling centimeters langer. Kopen is best, maar waarom weggooien? Het is toch van de zotte deze spullen weg te gooien, terwijl je er veel geld voor betaald hebt?

Als je echt milieubewust wilt leven, vier je alles gewoon een week of 3 later. Kerstbomen in overvloed, wellicht vind je er nog een verdwaalde slinger of gebroken kerstbal bij. Wie weet mag je ergens wel een piek lenen. En Engelenhaar dwarrelt al weken door mijn huis, dus daar mag je er zo een paar van me meenemen. Een stuk kerstbrood ligt er ook nog wel. De kerstgedachte is helemaal compleet: de minderbedeelden kunnen heus wel kerst vieren met een half opgegeten kalkoen en weggegooide kerstboom.

Geen opmerkingen: