19 september 2010

Jannen (1) - Lang leve Jan

Vrijdag kreeg ik van de schrijver Wim Daniëls het bericht dat deze blog is opgenomen in zijn nieuwe boek: Lang leve Jan. Een boek dat volledig opgaat in de naam Jan. Een naam die veel Nederlandse mannen dragen. Jan is een beetje op z'n retour, maar jaarlijks komen er 400 nieuwe Jannen bij. Ik heb een plekje gekregen in het hoofdstukje over de 'Plus-Jannen'. De Jannen met een streepje ervoor.

De naam Jan is een naam waar ik een haat-liefde-verhouding mee heb. Mijn leven is omgeven door de Jannen. Mijn vader heet Jan - naar de oudste broer van zijn vader - en van moerderszijde heet iedereen Jan: mijn opa, zijn oudste zoon en vervolgens noemden alle mannen uit het gezin hun oudste zoon Jan. In familiekring kom ik zo op een Jan of 10 die ik ken. Het leukste is natuurlijk als die Jannen allemaal met elkaar in gesprek zijn. Ze spreken elkaar dan ook allemaal met Jan aan, zodat volledig onduidelijk is wie wie nu aanspreekt.

Ik kom gelukkig heel weinig naamgenoten tegen. Begin dit jaar trof ik er eentje op het werk aan. Zo kreeg ik al snel de naam Hendrik-Jan I. Omdat ik er een paar dagen eerder begon met werken. Voor mij voelde het meer als een soort Prins Carnaval dan een serieuze naam. Wel vond ik het heel apart om mijn eigen naam te noemen om iemand anders aan te duiden. Weliswaar kreeg hij er een 2 achter, zodat het weer niet helemaal opging.

De Nederlandse voornamenbank levert veel aanvullende informatie over de enorm populaire naam. Zo kregen in 1946 7.471 mannen de naam Jan. De naam Jan was rond 1880 zeer populair: 7,5 % van de jongens droeg deze naam. Nu ligt dat aantal op 0,44 %.

Als aanvullende informatie vermeldt de voornamenbank dat door de vernoemingen in sommige gezinnen meerdere Jannen voorkwamen. Deze Jannen onderscheidden zich dan met 'Groot Jan', 'Klein Jan' of 'Jonge Jan'. Zoiets gebeurt natuurlijk ook bij de gezinnen van mijn moeders familie. Daar schermen ze heel vaak met 'Onze Jan'.

Kortom, ik begrijp wel dat Wim Daniëls daar een boek over kan schrijven. Wel ben ik erg benieuwd hoe hij hier gekomen is. Een trouwe bezoeker van deze website is de medeblogger 'Opa Jan'. Net als ik heeft hij van zijn naam gebruik gemaakt om zich te onderscheiden van anderen.

Geen opmerkingen: