22 september 2010

Buiten lezen

Lezers op het bankje bij de Haagse Hofvijver
Lezen is een fantastische bezigheid. Buiten lezen is nog leuker. Als dan een vrouw buiten zit te lezen, ontstaat er een geweldige symbiose. Dan combineren zich 2 buitengewone werelden die ergens niet de mijne zijn.

Zeker, ik lees graag, heel graag zeg. Ook ben ik er gek op om buiten in de zon zitten lezen. Je drijft weg in de droomwereld van het boek en kunt er af en toe heerlijk uit ontwaken. Als je je ogen opheft uit het boek, dan kun je de heerlijke buitenlucht opsnuiven, laat je je even meevoeren door de geluiden om je heen en als klaar bent met uitrekken duik je weer heerlijk in het boek.

Ik betrap ze regelmatig op het wandelingetje dat ik in de pauze maak. Vandaag zag ik een vrouw op het bankje zitten voor het gebouw waarin ik werk. Ze was net begonnen in het boek. Tirza, vertelde de kaft. De vrouw had het boek net gekocht. De bladzijden roken nog naar versgesneden en versbedrukt papier op. Ze zat daar heerlijk in het aangename zonnetje. Lastiggevallen door de wind werd ze niet. Kortom, deze dame genoot van een mooie najaarsdag en van een boek. Ik genoot van beide.

Geen opmerkingen: