Komt het nog wel goed met Almere en het openbaar vervoer, vraag ik mij af terwijl ik sta in een overvolle trein. Ik heb de aansluiting van de speciale Schiphol-dienstregeling gemist. Dat gebeurt iedere dag sinds ze in de Schipholtunnel werken aan een nieuwe bovenleiding.
Zoals ik al eerder schreef zijn reizigers uit Almere bij deze nooddienstregeling extra de klos. Het incident dat begin juli plaatsvond in de Schipholtunnel treft de reiziger uit Almere het meeest. Zo ben ik dagelijks zeker 20 minuten extra onderweg naar Den Haag. Het toont de gevoeligheid van het Nederlandse spoorwegnet.
Wat mij in alle berichtgeving sterk verbaast is dat vorig jaar bij een incident bij Vleuten de oorzaak breed wer uitgemeten. Hier heb ik niks vernomen van de oorzaak. Hoe kan 3 kilometer bovenleiding beschadigd raken? En is dit veroorzaakt dooor menselijk falen, achterstallig onderhoud of is het een samenloop van omstandigheden? En waarom duurt de reparatie bijna 3 maanden? Bij Vleuten is met man en macht gewerkt
en was het in een week klaar. Het suggereert voor mij eerder dat bij Vleuten een andere vervoerder dan de NS de schade veroorzaakte.
Dat juist in deze week minister Eurlings definitief afziet van een spoorverdubbeling van Almere naar Amsterdam en Schiphol, maakt het nog schrijnender. Hiermee kan het openbaar vervoer nooit de auto inhalen. Een tripje naar Den Haag met de auto kost - zonder files - ongeveer 45 minuten, terwijl ik nu met de trein daar meer dan het dubbele (100 minuten) aan kwijt ben. Zo krijg je nooit de automobilist in de trein. Al helpen de files wel een beetje.
Langetermijn denken is meer dan ooit nodig. Binnenkort neemt het treinverkeer langs Almere en Lelystad flink toe. Dan komt de Hanzelijn in gebruik. Opstoppingen door de vele soorten treinen die dan over het
traject rijden, zijn onvermijdelijk. Zo is het natuurlijk wel erg makkelijk om de NS de schuld te geven van de volle treinen. Ik weet wel waar het wijzende vingertje heen moet. Zes Almeerse wethouders hebben de minister niet kunnen overtuigen. Daarom ben ik erg benieuwd of de gemeente Almere het beleid zal aanpassen. Want zonder goede verbinding, geen groei, is geroepen. Ik merk dagelijks de gevolgen van de huidige groei. De trein wordt voller en voller. En daar is de NS eens een keer niet de schuld van!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten