13 september 2010

5 + 1 redenen waarom ik hardloop

Waarom loop ik hard?
Als de spieren nog versteend voelen het achterhoofd nog nat van het zweet is, dan is het tijd om 5 + 1 redenen te verzinnen waarom ik hardloop. Vlak voor het eten heb ik 20 kilometer gerend en ik vraag me af waarom ik nu iedere keer weer op pad ga.

  1. meditatie
    Hardlopen voelt als een meditatie. Je gaat weg met een hoofd dat op hol is. Alle energie stijgt de kantoorklerk naar het hoofd. Als de energie wat meer naar beneden gaat in de richting van de beenspieren, krijgt het hoofd ook wat meer rust.
  2. probleemoplossend vermogen
    Ik laat de gedachten van die dag nog even de revue passeren. Ergens halverwege krijg ik dan de ingeving die ik de rest van de tocht weer kan uitwerken. Ook is het heerlijk om met een stelling op pad te gaan.
  3. de natuur
    Hollen is snel genoeg om niet het gevoel te hebben stil te staan en langzaam genoeg om nog dingen te zien. De natuur is natuurlijk ook het zoenend paartje bij de brug.
  4. het uitzicht
    Het oog wil ook wat: vergezichten. Hardlopen in Almere is een feest. Zodra ik buiten de stad hol, krijg ik hele vergezichten. In combinatie met het water en de dijken is het werkelijk adembenemend. Vandaag: de zon boven het IJmeer. Prachtig die golfjes en de zon die daarop schittert. Je ziet Amsterdam liggen en daar zie je ook dat de Zuid-As er van een afstandje best aardig uitziet.
  5. je lichaam
    Hardlopen is een spel met je lichaam. Je voelt je spieren, merkt wat er met de lucht gebeurt die je longen instroomt en ervaart de gewrichten. Alles bij elkaar zorgt voor een soort reiniging. Je verlaat de training met een gevoel dat je de batterij weer hebt opgeladen. Je hebt energie gekregen door energie te geven.
  6. gezond
    Hardlopen schijnt gezond te zijn. Al geloof ik daar niks van, maar ik denk dat het nog altijd beter is dan roken en dat houdt me letterlijk en figuurlijk op de been.

Geen opmerkingen: