12 september 2010

Nestkastjes uitruimen en verhuizen

De nestkastjes op de nieuwe plekken. Beschut of bedreigd?
Augustus of september is de perfecte tijd om nestkastjes uit te ruimen, vertelt de website van de vogelbescherming. Ik kwam toevallig terecht op de website beleefdelente.nl waarin een koppeltje koolmezen in de tuin van het hoofdkantoor van de vogelbescherming per nestkastje wordt gevolgd. Het eerste broedsel mislukt jammerlijk, maar een nestkast verderop - eigenlijk bedoeld voor mussen - zorgt voor het uitvliegen van een jong.

Voorzichtig kijken in de koolmezennestkast wat ik er zou aantreffen
Herkenbare verhalen. Ik dacht terug aan het koppeltje koolmezen bij ons in de tuin, afgelopen voorjaar. Bij het zien van de beelden herkende ik het gedrag. De onrust bij het maken van het nest. We hoorden het 's morgens vroeg al. Nu zag ik de beelden erbij. Heel interessant. Ook ontdekte ik dat ons koolmeesnestje overduidelijk een tweede leg was in dit voorjaar. Ze hebben eerst ergens anders gezeten. Heel goed mogelijk is de kast van de buurman de plek geweest van het eerste broedsel. Ze zoeken altijd in de buurt een plekje voor het tweede legsel.
Bij het schoonmaken van de koolmezenkast trof ik dit aan
Het bracht met gelijk op een ander ding: het nestkastje uitruimen. Willen we komend voorjaar kans maken op een nieuw broedend koppeltje, dan moet de nestkast worden schoongemaakt. Ik had weleens eerder gelezen dat dit uitruimen best nog confronterend kan zijn. Zo kan het nest heel vies zijn en boordevol parasieten.

Het nestje uit de kast gehaald. Heel de opbouw zie je terug
Ik maakte eerst voorzichtig een foto, bang voor wat ik er aan kon treffen en stuitte direct al op het lichaam van een dood kuiken. Nadat ik het nest voorzichtig met een schep uit de kast had gewipt, konden we het dier beter bekijken. Ik zag ook de prachtige nestopbouw: eerst takjes, dan mos en tenslotte haren. In het nest dat ik eruit heb gewipt zie je deze opbouw terug. Wel spijtig van het jong dat dood in de kast ligt. Het lichaam is al helemaal hard geworden, lijkt wel uitgedroogd. Misschien dat de hoge temperatuur op het laatst parten heeft gespeeld.
Nestkast waar eens mussen in zaten
Toen alles schoon was, heb ik 2 nestkasten verplaatst: de mussenkast - een officiƫle van de vogelbescherming - en de torenflat waar eens een koppel mussen in probeerde te broeden. Deze betere plek moet als het een beetje meezit weer nieuwe koppels aantrekken. Vooral mussen houden ervan om dicht bij elkaar te zitten. Als je daar een koppeltje van binnen hebt, wordt het een vrolijke boel. Omdat de mussenkast erg vochtig was, hebben we het dak voorzien van een stukje zeil zodat het iets droger blijft.

Van een hoogte bekeken
Alles is schoon. Ze kunnen allemaal hun slag slaan.

Een nieuw dak op de mussentoren

Geen opmerkingen: