Groot nieuws vanmiddag: prorail is klaar in de Schipholtunnel. Ik heb groter nieuws: de tunnel is al sinds het weekend klaar. 3 kilometer bovenleiding is weer gemonteerd. Alle nieuwssites bevatten dit bericht dat overduidelijk gekopieerd is uit een wervend persbericht van prorail en NS.
Tuurlijk, ik ben ontzettend blij dat de treinen vanaf morgen weer rijden. Maar ik betwijfel of de monteurs tot vandaag bezig zijn geweest. De trein rijdt namelijk gedurende deze hele week in volle vaart door de betreffende tunnelbuis waar de werkzaamheden plaatsvonden. Voor die tijd werd langzaam door de tunnel gereden.
Het toont meer en meer de risicomijdende planningen die prorail hanteert. Men houdt vast aan de tijdelijke dienstregeling en laat deze pas los op het geplande moment. Terwijl naar mijn oordeel een veel flexibelere manier van werken gehanteerd zou moeten worden. Namelijk: er is een ideale dienstregeling die altijd gebruikt wordt, bij calamiteiten treedt een nooddienstregeling in werking die flexibel inzetbaar is. Deze nooddienstregeling is afgestemd op de plaats en de aard van de calamiteit. Zo kan zo snel mogelijk worden ingegrepen.
Ik begrijp uit een zeer interessant artikel van een treinendeskundige dat het te makkelijk is om de hele boel om te gooien. Maar ik lees te vaak over kapotte bovenleidingen en aanrijdingen met 1 persoon om niet op te merken dat flexibiliteit op het spoor nodig is.
Dat is lastig met een remweg van vele kilometers en een ijzeren weg die er al 171 jaar ligt. Flexibiliteit is dan een raar woord, maar het optimale gebruik van die 2 smalle staafjes ijzer vraagt meer en meer om de inzet van moderne technologie. Dienstregelingen kunnen flexibeler en creatiever. Daarvoor is wel een voortdurende vernieuwing en optimalisatie van het spoor nodig. Zolang die met de politieke wil ontbreekt, gebeurt er niks. Lees alle strubbelingen rond de verdubbeling van de Flevolijn maar eens na en je ontdekt dat er niks gebeurt. Er wordt geen duidelijke keuze tussen weg of spoorweg gemaakt.
Nu streeft prorail met winterdienstregelingen de lonen van de bestuurders omhoog te kunnen schroeven. Onzin natuurlijk. Er is geen dienstregeling voor een specifiek jaargetijde nodig, er moet altijd een plan B klaarliggen. Waar, wanneer en wat er ook gebeurt. En tot die tijd zal ik bij elk incident moeten blijven bloggen...
Tuurlijk, ik ben ontzettend blij dat de treinen vanaf morgen weer rijden. Maar ik betwijfel of de monteurs tot vandaag bezig zijn geweest. De trein rijdt namelijk gedurende deze hele week in volle vaart door de betreffende tunnelbuis waar de werkzaamheden plaatsvonden. Voor die tijd werd langzaam door de tunnel gereden.
Het toont meer en meer de risicomijdende planningen die prorail hanteert. Men houdt vast aan de tijdelijke dienstregeling en laat deze pas los op het geplande moment. Terwijl naar mijn oordeel een veel flexibelere manier van werken gehanteerd zou moeten worden. Namelijk: er is een ideale dienstregeling die altijd gebruikt wordt, bij calamiteiten treedt een nooddienstregeling in werking die flexibel inzetbaar is. Deze nooddienstregeling is afgestemd op de plaats en de aard van de calamiteit. Zo kan zo snel mogelijk worden ingegrepen.
Ik begrijp uit een zeer interessant artikel van een treinendeskundige dat het te makkelijk is om de hele boel om te gooien. Maar ik lees te vaak over kapotte bovenleidingen en aanrijdingen met 1 persoon om niet op te merken dat flexibiliteit op het spoor nodig is.
Dat is lastig met een remweg van vele kilometers en een ijzeren weg die er al 171 jaar ligt. Flexibiliteit is dan een raar woord, maar het optimale gebruik van die 2 smalle staafjes ijzer vraagt meer en meer om de inzet van moderne technologie. Dienstregelingen kunnen flexibeler en creatiever. Daarvoor is wel een voortdurende vernieuwing en optimalisatie van het spoor nodig. Zolang die met de politieke wil ontbreekt, gebeurt er niks. Lees alle strubbelingen rond de verdubbeling van de Flevolijn maar eens na en je ontdekt dat er niks gebeurt. Er wordt geen duidelijke keuze tussen weg of spoorweg gemaakt.
Nu streeft prorail met winterdienstregelingen de lonen van de bestuurders omhoog te kunnen schroeven. Onzin natuurlijk. Er is geen dienstregeling voor een specifiek jaargetijde nodig, er moet altijd een plan B klaarliggen. Waar, wanneer en wat er ook gebeurt. En tot die tijd zal ik bij elk incident moeten blijven bloggen...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten