02 mei 2012

Eitjes op barsten

image
Eieren van de meerkoet bij de Hortus van de VU

De eitjes in het nestje bij de Hortus van de VU staan op barsten. Elk moment kunnen de kleine meerkoeten eruit komen. Ik liep er vandaag weer even voorbij in de middagpauze. Ook nu wisselde het verse echtpaar van dienst. Het leek alsof mijn pauze erop was afgestemd. Dit keer kregen ik en de camera op mijn telefoon het volle uitzicht op de eitjes.

meerkoetkuikentje
Jong meerkoetje in nest bij Hortus VU

Wat verderop zag ik het vervolg. Om het hoekje, een eindje het water in stak een ander nest mooi boven de waterspiegel. In dit nest zaten 2 meerkoetkuikens. De dapperste durfde al zelfs het taluud te nemen voor een duik in het water. Zijn moeder drukte hem weer netjes terug voor hij het water bereikte.

En zo ontstaan gezinnetjes in het slootje naast de Hortus. Het voorjaar kruipt, piept en dobbert overal rond. Wat heb ik naar dit moment uitgezien.

Geen opmerkingen: