01 mei 2012

De dag na Koninginnedag

image
Paardrijhelm achtergelaten van de vrijmarkt de dag na Koninginnedag in Almere

De vroege ochtend na Koninginnedag. De straten zijn uitgestorven, maar de zon komt toch op. Uitgerekend op de Dag van de aArbeid ligt Nederland laveloos in bed. Bij te komen van het feestgedruis van een dag eerder.

Ik fiets naar het station. Voor mij is het een gewone werkdag. De zon verstopt zich achter de hoogste gebouwen. Hij geeft ze een gouden randje. Ineens koekeloert hij tussen de 2 gebouwen door. Wat een ochtend. De lucht kleurt regen. De straten zijn nat.

Bij het station ligt voor de plantenbakken een kat. Een vreemde plek voor een kat. Als ik wat dichterbij kom zie ik dat het helemaal geen kat is. Het laat zich nog niet snel raden. Pas als ik bijna tegen de plantenbak rijd, zie ik het. Het is een paardrijhelm. Blijven liggen van de vrijmarkt.

Wat verderop ligt een touw op straat. Hier en daar een blikje maar verder ziet het er al keurig opgeruimd uit. Een veegwagen rijdt mij blazend voorbij. De bezems schuren over de natgeregende straten.

Ik stal mijn fiets en ik loop naar de stationshal. Voor mijn neus stopt een auto. Een meisje stapt uit de auto. Het gezicht nog zwaar opgemaakt van een dag eerder. Ze trekt haar korte rokje naar beneden. De haren door elkaar. De volle benen goed gebruind.

Een ander meisje zit nog in de auto. Ze perst zich los tussen de voorstoel en achterstoel. Ze zoent de bestuurder. Als ze zich uit de kleine auto heeft geperst, trekt ook zij haar korte rokje recht. De haarlak van een dag eerder heeft het haar alleen maar meer verward.

Terug van een leuk feestje en bijbehorende nacht vallen duidelijk uit de toon met de chagrijnig kijkende forensen. Zij nemen ook de roltrap naar het andere perron waar de treinen richting Lelystad vertrekken.

Op een leeg perron wachten ze en zien hoe de trein naar Amsterdam het overliggende perron binnenrijdt. De opkomende zon in de rug vertrekken de forensen. De meisjes zwaaien opgelaten van een feest en een nacht. Geen forens ziet het. Ze turen in de gratis krantjes en lezen dat het een rustige Koninginnedag was. Zelfs de treinen reden.

Geen opmerkingen: