27 mei 2012

Huispak voor zomer

Al een tijdje zeur ik bij Inge om een huispak voor in de zomer. ‘Zo’n mooi tropenpak die verkoeling geeft als het heet is’, zeg ik er dan bij. Als ze dan vraagt wat ik bedoel dan heb ik mijn voorbeeld al klaar. ‘Een luchtig linnen pak zoals Eddy du Perron draagt in IndiĆ«.’

Het lukt maar moeilijk een goed patroon te vinden, tot Inge een paar jaar geleden een oud patronenboekje kreeg. Het is een boekje uit 1975 waarin allerlei wereldpatronen staan, zoals een Laplands jak, een djellaba en een Indiase kurtha. We kochten een stuk linnen en het stuk stof wachtte keurig op zijn beurt.

Dat we ondertussen al 2 zomers verder zijn, geeft niks. Het was afgelopen maand het moment voor mijn huispak. We zochten de lap stof maar konden het niet meer vinden. Daarom kochten we een goedkoop stuk stof dat erg kleurrijk is en warm genoeg voor een koele ochtend.

Vandaag voltooide Inge mijn kleurige tropenpak. In 2 kleuren groen loop ik nu in huis rond. En vanzelfsprekend moest ik even op het trapje voor het huis zitten. Net als Du Perron doet voor zijn Indische planterswoning van de familie Crone in Tjitjoeroeg. De foto siert de omslag van het boek De Indische jaren van E. du Perron van Kees Snoek.

Het voorbeeld: Eddy du Perron voor zijn Indische planerswoning van de familie Crone in Tjitjoeroeg (foto uit De Indische jaren van E. du Perron van Kees Snoek)

De kurta is een overhemd dat iedereen in India draagt. Het is een loszittende kiel waardoor het lekker luchtig valt. Ik heb mijn kurta nu een dag aangehad. Het valt lekker met de warmte, zelfs in de brandende zon. Wanneer er een briesje is, slaat het lekker onder de stof wat extra verkoelend werkt. Laat die warme zomer maar komen.

Geen opmerkingen: