21 maart 2013

Magie - #WOT

image
Magie in het alledaagse

Magie begint waar het verstand ophoudt. Je snapt niet hoe het kan gebeuren, dus het zal wel magie zijn. In mijn opvoeding boezemde magie vooral angst in. Het was het werk van de duivel. Daar tegenover stond het werk van God. Maar het was verstandig je niet teveel in te laten met het occulte, de wereld van de magie.
Kindermagie
Het wonder van het leven is al magie. De geboorte van een kind. Ik heb met verwondering gekeken hoe mijn dochter ter wereld kwam. De oerkrachten die vrijkomen. Het leven dat er ineens in. De longen die zich volzuigen met zuurstof en gaan ademen. Het huilen en het kleine leven dat ineens in onze handen viel.

We reden de volgende morgen naar huis met het kindje achterin. ‘Dat we haar zomaar mee mogen nemen’, zeiden we verbaasd tegen elkaar. Nog beduusd van de enorme ervaring die we rijker waren geworden. In een nacht waren we vader en moeder geworden. Dat is magie in opperste vorm.

Dode magie
Minstens zo magisch verloopt de dood. Ik heb wel wat mensen zien doodgaan. Elke keer verbaast het mij weer hoe het leven stopt. De ademhaling vertraagt en stokt. Of het is ineens afgelopen. De dood is droevig maar even magisch als de geboorte. Hoe ineens gedachten stoppen en ervaringen wegvallen.

Magie wordt vaak geassocieerd met de occulte wereld. Op de basisschool had een groepje jongens zich eens ingelaten met glaasje draaien. Ze hadden een paar geesten weten op te roepen. Van de andere kant werden namen gezegd. Ook was er een geest geweest die zijn naam niet wilde zeggen. Een andere was heel vrolijk geweest.

Occultisme en magie
De verhalen waren zo ongeloofwaardig dat fantasie en werkelijkheid wel door elkaar moesten lopen. De leerkrachten namen het voorval heel ernstig en besteedden een hele ochtend aan occultisme en magie. Zo veranderde een saaie dag rekenen in een dag waarin mijn klasgenootjes hele spannende verhalen hielden. Veel spannender dan de opmerkingen die de leerkracht erover hield.

Maar voor mij geen glaasje draaien of andere dingen om magie uit te lokken. Ik laat mij verrassen door magie. Dat vind ik veel mooier. Magie begint waar het verstand ophoudt. Dan is het zo mooi dat ik er niet eens bij stilsta dat het magie is.

Geen opmerkingen: