08 maart 2013

Hoeveel lees ik eigenlijk? - #50books

image
Nog te lezen boeken…

Hoeveel tijd lees ik gemiddeld per week? Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Vaak zit ik ongemerkt met een boek op schoot, blader wat als ik achter mijn bureau zit. Of ga voor een kast in de bibliotheek zitten. Voor ik er erg in heb, is er een uur verdwenen. Ik was helemaal van de wereld en voelde me even de gelukkigste mens op aarde.

Lezen lijkt nog het meeste op dromen. Als je goed in een verhaal zit, wordt je helemaal meegenomen. Bestaat er niks meer om je heen en vergeet je alle kwel en kommer die je eerder beheerste. Lezen is een tijdverdrijf die vrijwel ongemerkt aan je voorbij trekt. Het verhaal wint het van de tijd.

Ik probeer elke dag wel wat bladzijden te lezen. De ene dag gaat het beter dan de andere. Het ligt ook aan het boek dat ik aan het lezen ben en aan mijn algehele gemoedstoestand. Ik zit snel aan een uurtje lezen per dag, maar het kan best zijn dat ik wat meer lees als het boek daarom vraagt. Ik zit zo aan een uurtje of tien per week. Dat zeker.

De verhouding tussen bloggen en schrijven met het lezen, is in de meest gunstige situatie ongeveer gelijk. Meestal schrijf ik meer dan ik lees. Met 2 blogs bij te houden en een stapel schrijfwedstrijden is het schrijven een belangrijk onderdeel geworden van mijn bestaan.

Schrijven of lezen?
Dat is het dilemma van elke schrijver die van lezen houdt. Een interviewer vroeg Harry Mulisch eens wat hij van de hedendaagse schrijvers vond. ‘Ik heb geen idee’, antwoordde hij. ‘Ik heb geen tijd om te lezen.’ De interviewer vond dat verwonderlijk. De schrijver las toch wel. ‘Nee, ik moet schrijven’, vond Mulisch. ‘Dan heb je geen tijd om te lezen.’

Geen opmerkingen: