24 juni 2013

Bloginterview (1) - Wie ben ik en waarom blog ik

image

Deze week elke dag een paar vragen uit het Bloginterview van @marysjabbens. Vandaag: Wie ben ik en waarom blog ik?

Wil jij je even voorstellen?

Ik ben Hendrik-Jan, 37 jaar oud, vader en echtgenoot. In het dagelijks leven werk ik als webcoördinator voor twee faculteiten van de Vrije Universiteit. In mijn vrije tijd blog ik. Net als dat ik heel veel andere dingen doe in mijn vrije tijd. Ik moestuinier, speel orgel en harmonium en wandel graag met de honden.

Wat is de reden dat je bent gaan bloggen?

Ik schrijf al sinds ik een pen kan vasthouden. Bloggen is voor mij schrijven. Op het moment dat de blogs voor een groter publiek beschikbaar werden en eenvoudiger werden in de bediening, startte ik mijn blog. Dat was in 2006. Bloggen biedt mij de kans mijn verhalen, ideeën en artikelen online te plaatsen. Zo ben ik mijn eigen uitgeverij geworden.

Mening ventileren

In het begin zag ik bloggen vooral als het ventileren van een mening. Ik schreef mondjesmaat over het dagelijks leven. Nu is het omgekeerd. Ik schrijf wat mij bezighoudt. Als dat toevallig een verhaal is, dan is dat een verhaal. Als ik geniet van een boek, dan deel ik dat via mijn blog.

Verder schrijf ik over alles. Dat varieert van een bezoek aan het Rijksmuseum tot aan een wandeling in het park. Overal zit een verhaal in. De kunst is het verhaal te lezen in de kleine gebeurtenissen. Het valt bijna niet op, maar daar zit ook een blog in.

Hoe lang blog jij al?

Voor internet schrijf ik al sinds het voorjaar van 2001. De Zuid-Afrikaanse schrijver Etienne van Heerden vroeg mij om over de Nederlandse literatuur te schrijven voor de Zuid-Afrikaanse website litnet.co.za Daarvoor schreef ik al teksten voor de website van een grondverzetbedrijf. Dat was een opdracht van een medestudent die een bedrijfje opzette.

Ik ben begonnen met bloggen in 2006. Dat deed ik via hyves die toen de mogelijkheid bood om een blogje te beginnen op je hyvespagina. Korte tijd later ontdekte ik de gratis blogservice blogger. Google had deze service net overgenomen onder de naam blogspot. Op blogspot wilde ik regelmatig over literatuur schrijven.

De eerste blogs gingen over Gerrit Komrij en Franca Treur. De laatste had net een belangrijke essaywedstrijd van NRC Next gewonnen. Ik had met haar gestudeerd en schreef met bewondering over haar inzending aan een wedstrijd waar ik ook aan had meegedaan.

Eigen domein

In 2011 stapte ik over naar een eigen domein in WordPress. Een grote stap vond ik zelf. Voor het eerst had ik een eigen website met een eigen url. Wat ik wel lastig vind is dat de beveiliging van WordPress-sites veel aandacht van je vraagt.

De kans gehackt te worden is erg groot. Zo had ik laatst mijn site helemaal opnieuw geïnstalleerd en beveiligd naar de nieuwste inzichten. Een week later kreeg ik de melding van een zogenaamde ‘brute force aanval’ op mijn login. Er is bijna niet op te beveiligen tegen al die aanvallen.

Wolkenhemel

In september 2010 startte ik een tweede blog naast mijn ‘gewone blog’. Elke dag plaats ik hier een foto van de (wolken)hemel en schrijf er een gedicht bij. Sommige lezers vinden het geen gedicht. Ik vind het ene gedicht beter dan het andere, maar ik merk dat ik mijn eigen stijl ontwikkel. Dat is ook het doel van deze blog: elke dag een impressie geven in de vorm van een gedicht.

Lees (2) – Hoe vaak, wanneer en waarover blog ik?

Geen opmerkingen: