28 juni 2013

Bloginterview (5) - Hoe tevreden ben ik en wat doe ik met reacties?

image

Deze week elke dag een paar vragen uit het Bloginterview van @marysjabbens. Vandaag: Hoe tevreden ben ik en wat doe ik met reacties?

Ben je tevreden over jouw site?

Een blog is een dynamisch proces. Daar valt altijd iets te veranderen. Zeker ook als je wordt dwarsgezeten door hackers en ander gespuis. Ik heb erg aan WordPress moeten wennen. Iedereen is er lovend over, maar er kleven ook nadelen aan het werken met een populair cms. Zo is er een wirwar aan thema’s gratis en niet gratis. Kun je meer plugins installeren dan goed voor je is. En moet je goed weten wat je wel en niet weghaalt. Bovedien los je je beveiliging niet op met het installeren van een plugin. Dat denken veel mensen, maar dat is echt niet zo.

Wat ik erg mooi vind van WordPress is de zakelijke uitstraling en de heldere vormen die je kunt maken in WordPress. Als je handig bent, kun je er veel mee. Ik heb het geduld niet om uren met de vormgeving van mijn website bezig te zijn. Ik schrijf dan liever een stukje of denk na over een boek dat ik lees. Dan schiet een gebruiksvriendelijke indeling er snel bij in. Het beste archief van mijn eigen website ben ik zelf. Al vergeet ik vaak heel mooie blogjes.

Mijn aandacht gaat wel meer naar het ontsluiten van al die blogposts die ik geschreven hebt. Het zijn er inmiddels meer dan 2300. Een blog is vluchtig. Je ziet alleen de laatste tien blogs en wordt het daarna lastig om meer te vinden. De blogposts vertellen veel over de dingen die een paar jaar terug speelden.

Ik kan echt genieten van oude posts. Met plezier lees ik terug over mijn dochter, haar taal en de dingen die zij deed toen ze kleiner was. Medeblogger @ruudketelaar vindt dat zijn blog een erfenis voor zijn kinderen is. Ik weet niet goed of mijn dochter op deze blog zit te wachten, maar het is wel een voetafdruk die ik achterlaat op het www.

Wat vind je van de reacties van lezers op jouw blog?

Reacties horen bij een blog. Een blog zonder reacties blijft eenrichtingsverkeer. Door alle nieuwe vormen van social media is het lastig om alle reacties bij elkaar te houden. Gelukkig heeft WordPress een paar leuke plugins om dit voor elkaar te krijgen. Ik schrijf zelf ook reacties onder blogs. Omdat ik het ermee eens ben, omdat ik het er niet mee eens ben of gewoon omdat ik vind dat die blog een reactie verdient. Soms is mijn blog zelf een reactie.

Ik krijg elke dag wel een reactie op mijn blog. Het leukste vind ik uitdagende reacties. Zo schreef ik een keer een blog over een muis op mijn werk. Het diertje kwam ik ’s morgens tegen. Het beestje was vestijfd van schrik en keek me aandachtig aan met zijn kraaloogjes. Uiteraard wordt zo’n voorval een blog bij mij. Iemand reageerde: zou je dit verhaal willen herschrijven vanuit het perspectief van de muis. Een leuke opdracht waar ik snel gehoor aan gaf. Dat vind ik leuk, uitdagende reacties.

Ik weet nooit zo goed wat ik met anonieme reacties moet. Kort nadat ik met wolkenhemel.blogspot.nl ben begonnen, kreeg ik een anonieme reactie. Ik moest onmiddellijk stoppen met gedichten bij de foto’s van de hemel te publiceren. Het waren maar beroerde gevallen. De reactie was anoniem, onder de naam ‘T.S. Eliot’. De beste man schreef niet slecht en hij voerde zichzelf op als een ‘vriend’ van mij. Maar waarom het anoniem moest gebeuren? De discussie hield na 3 blogs over dichten op.

Of dat voorval met die organist. Ik snap gewoon niet waarom zo iemand zelf niet reageert onder mijn blog en zijn toelichting geeft. De discussie is juist het uitgangspunt van een blog. Je eigen mening is belangrijk, maar de reacties van de buitenwereld vormen die mening verder. De organist weigerde te reageren. Zo is het verhaal eenrichtingsverkeer gebleven.

Of dit #bloginterview. Dat @marysjabbens mij benaderde op een vrijdagmiddag met de vraag of ik mee wilde doen. Ik vind dat ook een reactie op mijn blog. Je moet je blog vooral online promoten. Soms haal ik andere media, maar blijft beperkt tot een foto of een gesprek op de radio. De kracht van het bloggen ligt in het delen via internet. Zodoende ben ik heel benieuwd naar de reacties op dit #bloginterview.

Lees morgen Een week over bloggen – een vlog

Geen opmerkingen: