25 juni 2013

Bloginterview (2) - Hoe vaak, wanneer en waarover blog ik?

image

Deze week elke dag een paar vragen uit het Bloginterview van @marysjabbens. Vandaag: Hoe vaak, wanneer en waarover blog ik?

Hoe vaak blog jij?

Ik blog elke dag voor allebei mijn blogs. Dat vraagt veel discipline en ook aandacht. Dikwijls gebeurt het dat het al laat op de avond is voor ik aan schrijven toekom. Dan is het lastig om iets origineels te produceren. Het lukt mij nog niet om iets op de plank te hebben liggen. Soms ligt er wel iets, maar dan het niet het juiste moment juist dat stukje te publiceren. Zo ligt er uiteindelijk een hele voorraad blogs die nog gepubliceerd moet worden. Te wachten op het juiste moment.

Dat elke dag bloggen gaat behoorlijk ver. Ook in de vakantie schrijf ik dagelijks een stukje. Het hoort gewoon bij het ritme van elke dag, een blogje schrijven. Het is een ritueel. Soms is het best belastend om tijdens het drukke gezinsleven tijd vrij te maken voor blog. Tegelijkertijd is de blog voor mij de rots in de branding en haalt het mij uit de dagelijkse hectiek. Even een reflectie en verwerking van de dag.

Heb jij vaste tijden waarop jij je blogs schrijft?

De cadans in je blog is super-belangrijk. Het ritme waarmee je blogs verschijnen en het ritme waarmee je je blogs schrijft. Ik merk dat het lastig is om mij dat ritme eigen te maken. Dan komen er andere dingen tussendoor en valt de cadans weg.

In de trein

Vaak probeer ik blogs te schrijven in de trein op weg naar en van mijn werk. Ik heb dan even rust en probeer mijn gedachten te ordenen in een blogje. Ook druppelen gebeurtenissen in de trein zelf mijn blog binnen. Soms word ik in beslag genomen door andere dingen of ben ik te moe om iets moois te schrijven. Vaak wordt het dan pas later als ik thuis ben. Dan ga ik vaak even rustig naar zolder om een stukje te schrijven.

Heb jij altijd een thema of idee waarover je wilt bloggen of komt dat pas als je er voor gaat zitten?

Ik kijk de hele dag om mij heen om te kijken naar dingen waarover ik een blogje kan schrijven. Er is meer dan genoeg. Ik probeer er een foto bij te maken omdat ik bij elke post een foto plaats. De foto is vaak wel een sluitpost, dan zoek ik snel passend beeld bij het verhaal dat ik schreef. Je krijgt dan echt een plaatje bij een praatje. Soms vloeien beeld en tekst heel mooi in elkaar over. Maar mijn aandacht gaat vooral uit naar de tekst en pas daarna naar het beeld.

Blog jij over alles?

Een blog is openbaar daarom schrijf ik niet over alles. Persoonlijke dingen die spelen, verhul ik vaak. Dan weten mensen die mij kennen waar het over gaat. Iemand die mij niet zo goed kent, zal er niet zo snel iets achter zoeken. Ik denk er bij het schrijven zoveel mogelijk aan dat het openbaar is en ook mensen het kunnen lezen die andere bedoelingen hebben.

Mijn grens is niet zo helder. Zo schrijf ik wel over mijn kind, maar ook hier probeer ik rekening te houden met haar belangen. Je schrijft niet alles op. Net zoals je niet alles aan iedereen vertelt. Bij het schrijven denk ik dat ik in de trein zit met iemand en gezellig klets. Dan zeg je ook niet alles.

Lees (3) – Hoe belangrijk zijn mijn lezers?

Geen opmerkingen: