10 augustus 2014

Tramritje Electrische Museumtramlijn

image

Bij het maken van een ommetje in de pauze van mijn vorige werk stuitte ik regelmatig op de tramrails van de Electrische Museumtramlijn. Eigenlijk was ik de spoorlijn al eerder tegengekomen bij een bezoek aan straatoloog Pim van den Berg. Vlakbij zijn huis maakten we een ommetje door het park. Daarvoor moesten we onder het tramspoor door.

De Electrische Museumtramlijn voert van Amsterdam naar Bovenkerk. Het spoor beslaat een gedeelte van de Haarlemmermeerlijnen, waarbij tussen Amsterdam en Uithoorn het goederenvervoer in 1972 stopte. Vanaf 1975 rijden hier historische trams uit heel Europa.

image

Daarom wilde ik wel een ritje maken over dit stuk van de Haarlemmermeerlijnen. Ik ben erg vervuld van deze bijzondere spoorlijn met de mooie haltes. Een aantal haltes en stations heb ik de afgelopen jaren geobserveerd. Het spoor zelf langs het Amsterdamse bos, Amstelveen en het Olympisch stadion maakte mij ook nieuwsgierig.

Zodoende grepen Doris en ik het regenachtige weer aan om een ritje te maken tussen Bovenkerk en Amsterdam. We reden met de auto naar Amstelveen en stapten op bij het eindstation. We holden in de regen naar de tram. Niet op de officiƫle opstapplaats, maar naar de keerlus aan het einde van de lijn.

image

Een motorwagen uit Den Haag stond op ons te wachten. De tram HTM 816 komt uit 1927 en is gebouwd in Rotterdam door Allan. De stoelen zaten heerlijk en kunnen met de rijrichting worden gezet. Toen de tegenligger binnenreed – een Amsterdammer van dezelfde leeftijd maar dan met een houten en eenvoudiger interieur – mochten wij vertrekken.

Naar de website van de Electrische Museumtramlijn in Amsterdam

Geen opmerkingen: