23 augustus 2014

Voettocht langs geloofconcentraties

20140722_181921Of de Bible Belt echt bestaat, is een beetje gezeur natuurlijk. Ook na het lezen van Gordel van God, Een voettocht langs ’s Heeren wegen van Willem Oosterbeek blijf ik ervan overtuigd dat zich buiten de Bible Belt ook grote concentraties van Reformatorisch gezindten ophouden. De Bible Belt is een idee, maar helemaal niet zo’n verkeerd idee blijkt uit de wandeling van Willem Oosterbeek.

De voettocht van Willem Oosterbeek voert ondermeer langs Veenendaal en het eerder genoemde Opheusden. Het zijn de plaatsen uit mijn jeugd. In Veenendaal groeide ik op. In Opheusden woont een groot deel van mijn familie, mijn moeder komt er vandaan. Het verhaal van Willem Oosterbeek sluit goed aan bij mijn bevindingen met deze strenggelovigen.

Zonder een hard oordeel te vellen, probeert hij de lezer in te wijden in een complexe wereld. Het gaat om kleine interpretatieverschillen van bijbelgedeelten, die de scheuringen veroorzaakten. De ene gereformeerde gemeente is de andere niet. En licht en zwaar laten zich niet makkelijk onderscheiden.

Willem Oosterbeek bezoekt allerlei plaatsen langs de Bible Belt en spreekt daar met mensen over het geloof. Het zijn voornamelijk mensen met een reformatorische achtergrond. Ze vertellen makkelijker aan hem over hun leven, dan aan een documentairemaker met een camera.

Willem Oosterbeek: Gordel van God, Een voettocht langs ’s Heeren wegen. Inmerc, 2006. 144 pagina’s. ISBN 90 6611 674 9.

Geen opmerkingen: