18 augustus 2014

Mix van Boer zoekt vrouw en Ik vertrek?

20140809_190329Bij het blogevent van Meulenhoff sprak ik Marieke Woudstra. Ze vertelde over haar nieuwe boek Thuis in Portugal waarin een vrouw met haar vriend naar Portugal vertrekt. Daar proberen ze een energieneutraal leven te leiden. Terug naar de natuur.

Ik vatte haar verhaal snel samen: ‘Dus eigenlijk is je roman een mengeling van de televisieprogramma’s Ik vertrek en Boer zoekt vrouw’. Ze moest er eerst hartelijk om lachen, maar vond best wel iets in mijn samenvatting zitten.

Het lezen van Marieke Woudstra’s debuutroman Thuis in Portugal roept zeker associaties op met het Tros-programma Ik vertrek. Ze noemt zelfs even expliciet het tv-programma warbij Nederlanders naar het buitenland emigreren. Ze beginnen daar een camping of bed and breakfast. Zonder voorbereiding en geld moeten ze meestal vrij snel na het vertrek weer terugkeren. Berooid en al.

Marieke Woudstra laat in haar roman wel een ander programma zien. Ze laat de goed voorbereide Marjolein zien. Ze spreekt goed Portugees en is echt vervuld van een droom: een rustig leven in Portugal opbouwen en daar proberen klimaatneutraal te leven.

Het klimaatneutrale leven roept associaties op met Boer zoekt vrouw. Al spreekt in de roman van Marieke Woudstra vooral de rustieke vorm van leven, zonder haast en dicht bij de natuur veel meer aan. Letterlijk: een leven waarbij je je thuis voelt.

Het plattelandsleven krijgt in Thuis in Portugal een heel andere dimensie dan in programma’s als Boer zoekt vrouw. Bij Marieke Woudstra vinden de hoofdpersonen het evenwicht door deze manier van leven. Een manier van leven die mij erg aanspreekt en die de roman zelfs bij mij aanwakkert. Een leven met liefde voor de aarde en alles wat leeft.

Marieke Woudstra: Thuis in Portugal. Amsterdam: De boekerij, 2014. ISBN: 978 90 225 7077 7. 244 pagina’s. Prijs: € 15,00

Geen opmerkingen: