04 september 2014

Fiets - #WOT

wpid-20140716_070842.jpgfiets (de; m en v; meervoud: fietsen) 1 tweewielig voertuig dat wordt voortbewogen door op pedalen te trappen, syn. rijwiel: met de fiets komen; op de fiets; wat heb ik nou an me fiets?, wat zal me nou gebeuren?; 2 (meton.) iem. op een fiets: pas op, daar komt een fiets; 3 (Barg.) (alleen in het mv.) handen of benen: de paternosters om de fietsen; 4 (Barg.) vijf gulden [twee achterwielen, schertsend voor twee rijksdaalders]: dat kost een fiets; 5 (visserst.) motorlogger.

Ik ben gek op fietsen. Op de fiets ben ik gelukkig. Of het nu een klein stukje is naar de stad of een grotere fietstocht waarover ik een dag of langer doe. Heerlijk op die pedalen en dan trappend een eind komen. Helemaal op eigen kracht.

Met de fiets in de hand kom ik door het hele land. Het geeft zo’n genoegdoening om helemaal zelf naar de hoofdstad te fietsen en daar langs de bekende plekken te rijden. Dat heb ik helemaal zelf gedaan, denk ik dan.

Schrijvers schrijven vaak over de fiets. Ik ben gek op de verhalen van zwerftochten op de fiets door de polder, het bos of langs de kust. Dichters dichten niet zo vaak over de fiets. Tot ik laatste ineens stuitte op een gedicht van Willem Wilmink over de fiets.

De fiets eet geen haver, kost geen benzine en spreidt geen gif.

De fiets, geen enkele last heb je ervan,
de fiets waarmee je door de wereld komt
en zo nu en dan een band oppompt

Daarom heeft het lyrisch ik zo’n hekel

aan het gespuis dat gaarne fietsen jat

Waarom datzelfde gespuis zich niet tegoed doet aan auto’s, vliegtuigonderdelen of brommers. Nee, daarvoor in de plaats moeten ze fietsen jatten. De wens aan het eind van het gedicht is daarom ook dat de stelers die fietsen laten staan.

Hoe verknocht ben jij aan je fiets? Wat betekent fietsen voor jou? Hoeveel fietsen heb jij? Heb je het op een oude fiets geleerd? Of deed je het op die fiets? Kortom, ik ben heel nieuwsgierig naar je fietsverhaal.

Doe daarom vandaag mee aan de #WoT. Ik vervang Irene ook bekend als @webpixelqueen. Een hele eer om nu zelf het woord te mogen bedenken. Doe mee en shrijf een blogje over ‘fiets’ en laat een linkje in de reacties onder deze blog achter. Veel succes. Ik ben heel benieuwd wat je met dit woord doet.

Geen opmerkingen: