22 februari 2015

De val

image

En ineens zag ik De val een paar weken later liggen op de tafel afgeschreven boeken. Dat liet ik niet liggen, een euro! Ik nam het mee naar huis, begon er vrijwel meteen dapper in. Het verhaal van een alcoholist die valt en die in een verpleegtehuis belandt. Omringd door mensen, ellende en andere alcoholisten.

Het is een warrig verhaal, dat vooral komt door het citeren van talloze geschriften die Willemsen eerder heeft opgesteld. Het maakt het verhaal lastig voor een vluchtige lezing, maar mooi bij zorgvuldige lezing. Dat ontdekte ik de laatste dagen bij het lezen van het verhaal van Willemsen.

Ik herkende er ook veel in. Ik heb namelijk twee jaar met dak- en thuislozen gewerkt en herken de verslavingsproblematiek. De overtuiging dat het nu wel goed gaat, maar de terugval die dan komt en die heftiger is. De verdoving lijkt sterker te zijn. De behoefte aan verdoving is ook sterker.

Wat het mooie aan De val is, is dat August Willemsen een inkijkje geeft aan wat er gebeurt in zo’n roes. Hij verliest alle realiteit. Alleen de klok kan hem nog helpen. De onrustige dromen en het verval dat er geleidelijk in sluipt.

Dit boek versterkt mijn opvatting dat alcohol een verschrikkelijke drugs is. De slijter komt bij Willemsen niet verder dan enkele voorzichtige waarschuwingen. De verloedering en het verval monden uit in de hevige val waarbij hij zijn heup breekt.

Het boek is een reconstructie van de maanden voor de val en een zoektocht hoe het toch komt. Een antwoord vindt hij niet. Het einde verraadt dat hij er niet van af is, maar misschien wel meer een balans heeft gevonden. Of het hem zal weerhouden nooit meer te drinken, verraadt zijn biografie op internet. In 2007 overleed hij en de berichten over hem laten zien dat hij nooit van de fles af kon blijven.

Dat is de kracht van het boek De val. August Willemsen geeft op een openhartige wijze een inkijkje in het leven van een verslaafde. Het verlangen naar de drank. Het voornemen te stoppen en de afhankelijkheid van alcohol. Hij laat zien dat zijn verslaving hem in zijn functioneren belemmert. In mijn opvatting dé definitie van verslaving: de afhankelijkheid belemmert je om goed te kunnen functioneren.

August Willemsen: De val. Amsterdam: Uitgeverij De Arbeiderspers, 1991. Privé-domein nr. 177. ISBN: 90 295 5744 3. 178 pagina’s.

Geen opmerkingen: