06 februari 2015

V&D

image

Het grote warenhuis V&D heeft het moeilijk. Al heeft het warenhuis gistermiddag meer tijd gekregen van de verhuurder om orde op zaken te stellen. Het gaat niet zo goed. Een paar weken geleden viel mij al op dat mijn blog over de V&D vaak gelezen werd.

Een jaar of 2 geleden liep ik door de V&D in Almere. Ik verbaasde mij over de serene rust die in het pand hing. De medewerkers waren druk in de weer bij de kassa’s. Waarmee werd mij niet duidelijk. Het leek vooral te draaien om het opnieuw tellen van de weekomzet. Veel bedrijvigheid was er namelijk niet te bespeuren en klanten helemaal niet.

Ik schreef al in een verleden over de teloorgang van de boekwinkels waar ik regelmatig binnenkwam. Dat de V&D failliet gaat, staat voor mij als een paal boven water. Het verbaast mij zelfs nog dat dit bedrijf het nog zolang uithoudt. Al in 2008 vond ik het er in de V&D rustig aan toe gaan.

image

Nu lijkt het doek dan werkelijk te vallen voor dit grote warenhuis. Ingehaald door online winkelen. Al vraag ik mij altijd af hoe het kan dat zoveel mensen online zouden winkelen. De pakketservice is uitermate beroerd. Ik heb al heel wat dagen vergeefs op een bestelling zitten wachten en het aantal keren dat het misgaat is op meer vingers te tellen dan ik aan één of twee handen heb.

Bij de V&D komt er ook wel meer kijken dan de concurrentie via internet. De hele uitstraling van het warenhuis is al tijden niet wat het zou moeten zijn. Een uitgestorven pand waar je meer personeel ziet lopen dan winkelend publiek, is een teken aan de wand.

En daar hoef je echt geen winkeldeskundige voor te zijn om tot dit oordeel te komen. Loop maar eens een willekeurige V&D binnen en weet dat het al jaren zo rustig is. Dan ben je verwonderd dat deze winkelgigant het nog zo lang heeft uitgehouden.

Geen opmerkingen: