13 maart 2016

Boekenweek - #50books vraag 11

image

De derde week van maart: de boekenweek. Vanaf het moment dat ik het eerste boekenweekgeschenk op school kreeg, doe ik mee met de boekenweek. Het eerste geschenk: Leon de Winters Serenade dat door strengchristelijke scholen werd geweigerd.

Ik zat op het volwassenenonderwijs en wij vielen eigenlijk buiten de boot, maar onze lerares Nederlands wist een doosje bij een strengchristelijke collega te halen. Zodoende kregen wij van de eenjarige Havo ook een exemplaar van het boek.

Ik was al veel eerder naar de literaire boekhandel Het Paard van Troje in Ede gegaan en had er meteen een paar boeken van Leon de Winter bijgekocht. Net als het boekenweekessay van Jan Wolkers Zwarte bevrijding met de zin waar hij altijd aan moet denken als de Last Post klinkt: ‘Blow the horn, Stan! Blow, the horn!’ uit de film Saps at Sea van Laurel and Hardy.

Daarna ben ik de andere boekenweekgeschenken gaan verzamelen. Bijna altijd is het niet het beste boek van de schrijver. Daarvoor is het boek te dun. Slechts 1 keer was er dik boekenweekgeschenk. Dat was in 2001 bij Woede Salman Rushdie, maar dat was eigenlijk gewoon een voorpublicatie van een nieuwe roman.

Dat brengt mij bij de nieuwe boekenvraag van deze week en ik weet dat er in 2013 bijna dezelfde vraag was, toch kan ik het niet laten hem te stellen:

Ga je in de boekenweek speciaal naar de boekwinkel voor het boekenweekgeschenk?

Om al meteen mijn antwoord te geven: ja, ik ben gisteren gelijk naar de boekwinkel geweest om het nieuwe geschenk van Esther Gerritsen te halen: Broer. Al is het alleen al om volgende week zondag al lezend met de trein te kunnen reizen.

Blog mee over #50books

Schrijf een blog over de vraag van vandaag en laat hieronder in de reactie een linkje naar je site staan. Heb je zelf een idee voor een vraag? Ze zijn van harte welkom. Mail gerust een vraag of stel hem in via het contactformulier.

#50books

De leesvraag #50books is een initiatief van Peter in 2013. Martha nam het in 2014 over en in 2015 ging Peter zelf weer verder. Vanaf de eerste vraag doe ik regelmatig mee. Naar overzicht van alle vragen.

Geen opmerkingen: