20 maart 2016

Wat is je favoriete Duitse boek? - #50books vraag 12

image

De boekenweek die vandaag afloop heeft als thema ‘Was ich noch zu sagen hätte’. De titel refereert naar het liedje ‘Gute Nacht, Freunde’ van Reinhard Mey. Het motto staat symbool voor het thema Duitsland. Een mooi thema want ons buurland heeft prachtige literatuur.

De Duitse literatuur. Ik heb een tijdje een Duits vriendinnetje gehad. Ze woonde in Berlijn en toen las ik ook best wel veel Duitse literatuur. Ik ben gek op Bertolt Brecht. Zijn poëzie en toneel zijn echt heel mooi. Het werk van Brecht is weemoedig en lyrisch tegelijk.

Net als dat ik erg houd van het werk van Franz Kafka. Deze schrijver is niet helemaal een Duitser, maar de boeken laten een onuitwisbare indruk bij je achter. Vergeet vooral niet de brieven aan zijn vader.

Of wat dacht je van Der Tod in Venedig van Thomas Mann of Doctor Faustus? Of neem de poëzie, Die Leiden des Jungen Werther en de Italienische Reise van Goethe? De dagboeken van Victor Kemperer en de humor van Erich Kästner maken de Duitse literatuur compleet. Allemaal boeken die ik met heel veel plezier en genot gelezen heb.

Dat brengt mij bij de boekenvraag van deze week:

Wat is je favoriete Duitstalige boek of auteur?

Welk Duitse boek heeft grote indruk op je gemaakt? Heb je überhaupt Duitse literatuur in je kast staan of vind je dat Duits onuitstaanbaar. En wat is voor jou het verschil met andere buitenlandse literatuur. Welk boek zou je iedereen willen aanbevelen?

Ik ben heel nieuwsgierig naar jullie verhalen en tips.

Blog mee over #50books

Schrijf een blog over de vraag van vandaag en laat hieronder in de reactie een linkje naar je site staan. Heb je zelf een idee voor een vraag? Ze zijn van harte welkom. Mail gerust een vraag of stel hem in via het contactformulier.

#50books

De leesvraag #50books is een initiatief van Peter in 2013. Martha nam het in 2014 over en in 2015 ging Peter zelf weer verder. Vanaf de eerste vraag doe ik regelmatig mee. Naar overzicht van alle vragen.

Geen opmerkingen: