07 maart 2016

Den Haag: Boekenmarkt

image

De voordelige treinkaartjes van de Blokker (dit keer) brengen ons naar Den Haag. Zeker, Rotterdam is in de planning, maar de boekenmarkt op het Plein verleidt mij om naar Den Haag te gaan. Daarom treinen we opnieuw naar de Hofstad en pakken na de boekenmarkt de tram voor het Gemeentemuseum. Misschien is het idee wel aangewakkerd door de Van Rossems in hun televisieprogramma.

Met de trein naar Den Haag moet ik altijd terugdenken aan de periode dat ik in Den Haag werkte. Onderweg stapte ik over op Schiphol. Ik kreeg een andere baan, hoefde niet meer helemaal naar Den Haag maar naar Amsterdam Zuid. En prompt reden de treinen in 1 keer door vanuit Almere naar Den Haag Centraal.

Precies een uur

Nu kost de rit precies een uur, terwijl ik eerder er bijna anderhalf uur over deed. Wat een verschil is dat. We lopen naar het Plein. En paar kraampjes staan er maar. In de tijd dat ik er wekelijks op donderdagmiddag in mijn middagpauze rondstruinde, stond er beduidend meer.

Het aanbod valt mij ook een beetje tegen. Tussen de laagstgeprijsde boeken vind ik wel een paar interessante titels. Ook koop ik een Verkade-album. We staan precies droog als een stortbui op de kraampjes neervalt. De boekhandelaren schieten naar de onbedekte planken en slaan snel hun zeiltjes over de kwetsbare boeken.
image

Beduimelde boeken

De regen verklaart meteen waarom er soms een beduimeld kaft ligt tussen de boeken. Een lelijk boek drukt de prijs, maar komt de kwaliteit niet ten goede. De grootste vijand van boeken is water. Bij brand blijft meer over van een boek omdat de vlammen alleen de buitenkant van het boek halen. Tot de brandweer komt, het bluswater is veel verderfelijker.

We steken via het Binnenhof over naar het vertrekpunt van de tram in de Gravenstraat. We kunnen nog even door de Gallerij lopen voordat de tram arriveert. Die aangekondigde vertrektijden bij de haltes zijn ideaal en attenderen je op tijd wanneer je tram komt.

Zo kom ik in de gedeeltes van Den Haag waar ik vaker kwam in de tijd dat ik nog studeerde. Ik werkte bijvoorbeeld een tijdje als archivaris op een accountantskantoor, een paar maanden maar. Het kantoor gelegen op de Laan van Meerdervoort bezocht ik dan en ik herken de pleintjes en smalle straatjes die de tram aandoet.

Lees morgen het tweede deel van dit dagje weg naar Den Haag: het Gemeentemuseum: Mondriaan

Geen opmerkingen: