28 augustus 2016

Boeken uitlenen? - #50books vraag 35

img_20160828_100606.jpgBoeken en uitlenen. Horen ze bij elkaar? Of moet je op je boeken zitten zoals een vogel op haar eieren? Ze met hand en tand bewaken en voorkomen dat er iemand een boek van je leent. Of is het juist zo dat iedereen je boeken mag meenemen en zie maar wanneer je hem terugbrengt?

Het gaat volgens mij vaak zo. Iemand vertelt enthousiast over een boek dat hij gelezen heeft, waarna de ander zegt dat hij het ook wil lezen. Dan volgt de vraag of het aanbod en is de lening gesloten. Maar komen die uitgeleende boeken altijd terug? Ik denk wel eens dat als je echt van je boeken af wilt komen, je ze moet uitlenen.

Ik ben niet zo’n gulle uitlener. De boeken die ik uitleende kwamen voor mijn gevoel nooit terug. Ik zal geen namen noemen, maar op sommige boeken heb ik jaren moeten wachten voor ik ze terugkreeg. Zeker met een nieuw boek dat je net gekregen hebt en zelf wil lezen, is dat lastig.

Dat brengt mij bij de nieuwe boekenvraag:

Leen jij weleens je boeken uit?

En als je dat doet, hou je dan bij wie wat geleend heeft? En als je het niet doet, waarom niet? Heb je negatieve ervaringen met het uitlenen van boeken? Tips bij het uitlenen van boeken zijn natuurlijk helemaal welkom.

Met dank aan boekenblogger Jannie voor de vraag.

Blog mee over #50boeken

Schrijf een blog over de vraag van vandaag en laat hieronder in de reactie een linkje naar je site staan. Heb je zelf een idee voor een vraag? Ze zijn van harte welkom. Mail gerust een vraag of stel hem in via het contactformulier.

#50books

De leesvraag #50books is een initiatief van Peter in 2013. Martha nam het in 2014 over en in 2015 ging Peter zelf weer verder. Vanaf de eerste vraag doe ik regelmatig mee. Naar overzicht van alle vragen.

Geen opmerkingen: