07 augustus 2016

Lees jij elk boek helemaal uit? - #50books vraag 32

img_20160807_085656.jpgBenieuwd naar een heuse literaire thriller van Herman Brusselmans, nam ik het boek Zeik en de moord op de poetsvrouw van Hugo Claus mee naar huis van de bibliotheek. Eerst nog het boek lezen warmee ik bezig was, De wereld gaat aan vlijt ten onder van Max Dendermonde. Niet helemaal mijn boek, maar omdat ik er toch mee bezig was, wilde ik het uitlezen.

Herman Brusselmans uitlezen

Hetzelfde gebeurde bij de literaire thriller van Herman Brusselmans. Het team van commissaris Zeik drinkt zich bij elk verhoor helemaal lam. Bovendien neuken ze met verdachten en elkaar alsof het personages uit een gewone roman van Brusselmans zijn. Dat er een moord gepleegd is en deze moet worden opgelost, is bijzaak.

Toch heb ik de roman uitgelezen. Eigenlijk lees ik elk boek waaraan ik begin uit. Heel soms leg ik het opzij met de intentie om het na een boek tussendoor weer verder ga lezen. Zo ligt de dikke pil De gebroeders Karamazov van Dostojevski al een jaar of 8 te wachten om verder gelezen te worden.

Alles uitlezen

Het is een uitzondering. Vrijwel alles waaraan ik begin, lees ik uit. Het zou een overwinning voor mij zijn om toe te geven dat het boek dat ik lees een kansloze onderneming is. Ik weet ook niet precies, waarom maar het lijkt voor mij moeilijker te stoppen dan gewoon het boek door te lezen.

Dat komt ook omdat ik vaak boeken uitgelezen heb, al stonden ze me enigszins tegen. Ik pas stiekem wel een andere strategie toe. Ik lees het iets minder aandachtig door dan eerder. Zo staan mij enkele passages vol drank en seks uit Zeik en de moord op de poetsvrouw van Hugo Claus mij iets minder scherp in het geheugen gegrifd dan grote delen uit de boeken die ik wel met plezier las.

Stoppen met lezen

Hoe zit dat bij jou? Ik las deze week op Twitter hoe iemand na een worsteling stopte met lezen. Het was voor haar een overwinning, maar ik was jaloers. Dat je dat zomaar doet!

Dat brengt mij de boekenvraag voor vandaag:
Ben je weleens gestopt met lezen omdat het boek je gewoon niet boeide?

Natuurlijk ben ik op zoek naar tips om mijn lijden bij het doorlezen te kunnen verlichten. Doorlezen of gewoon lekker de macht naar je toe trekken en stoppen met lezen? Wat doe jij?

Ik ben heel benieuwd naar de antwoorden.

Blog mee over #50boeken

Schrijf een blog over de vraag van vandaag en laat hieronder in de reactie een linkje naar je site staan. Heb je zelf een idee voor een vraag? Ze zijn van harte welkom. Mail gerust een vraag of stel hem in via het contactformulier.

#50books

De leesvraag #50books is een initiatief van Peter in 2013. Martha nam het in 2014 over en in 2015 ging Peter zelf weer verder. Vanaf de eerste vraag doe ik regelmatig mee. Naar overzicht van alle vragen.

Geen opmerkingen: