26 mei 2010

Kapotte adapter

Al een paar dagen werkte de adapter van mijn Asus EEE niet meer goed mee. Het lichtje dat de batterij van mijn geliefde kleine laptopje moet opladen brandde niet meer. Ik had hem al in een ander stopcontact gestopt, maar ook hier liet hij de stroom mondjesmaat toe. Ik wist al hoe laat het was: ergens in de adapter of op een verbindingsstuk liep de stroom niet meer goed door.

Losschroeven of openbreken

Er viel weinig tegen te doen: losschroeven, openbreken of een stukje draad vervangen. Het zou allemaal niks helpen. Mijn adapter was dood en ik kon hem nu beter begraven. Op zoek naar een nieuwe, de vervangkosten zouden hoog uitvallen. Fabrikanten zijn scheutig met accessoires als je iets nieuw koopt, als je iets moet vervangen betaal voor het ogenschijnlijk gratis hulpstuk een godsvermogen.

Mediamarkt

Met tegenzin bezocht ik de Mediamarkt in Almere. Het was al tegen achten, maar dat krijg je als je een lange reistijd hebt om thuis te komen vanuit je werk. Ik had de adapter in mijn zak gedaan, als bewijsstuk. Ik liep eerst voorbij een paar schappen met stekkers. Daar zag ik allemaal verloopstukjes waar mijn huis vol mee ligt, usb-kabels, scart-kabels en kabeltelevisiekabels. Ik kon mij niet voorstellen dat er mensen zouden zijn die dergelijke kabels kochten. Op mijn zolder liggen ze bij bosjes, in elkaar verwikkeld en verknoopt, en nog veel erger: werkeloos en ongebruikt.

Gewoon een retailer

Uiteindelijk belandde ik op de eerste verdieping, ergens achterin. Ik had meer het gevoel in een discotheek rond te lopen, in plaats van een retailer. Want de Mediamarkt is natuurlijk gewoon een retailer, net zoals al die andere wit- en bruingoedzaken. Uiteindelijk liep ik een jongeman tegen het lijf, met een zwart shirtje aan en die vrij was. Alle medewerkers die ik tot dan toe was tegengekomen, sprak met iemand. Ik beschuldigde ze ervan dat ze gewoon familie en vrienden lieten langskomen om even lekker te kunnen bijkletsen en toch loon te kunnen ontvangen.

Vrije jongeman

Ik ontdekte snel waarom de jongeman vrij was. 'Ik zoek een adapter, deze voor mijn Asus EEE heeft het opgegeven.' 'Heeft u een netbook of een notebook?' vroeg de jongen. 'Ik heb geen idee. Het is een Asus EEE, zo'n kleintje', ik zette mijn handen ongeveer een kleine 15 centimeter uit elkaar en maakte een openklappende beweging. 'Een netbook', zei hij geƫrgerd. Het was dat ik zo broodnodig zo'n accuoplader nodig had, anders was ik al boos weggelopen. Als hij mij wil vertellen dat hij het beter weet, best, maar hij hoeft me niet in een belerend toontje toe te spreken. Ik ga er immers niet vanuit dat ik na de aankoop binnen een paar dagen weer terug moet om het voorwerp dat ik dan nodig heb goed uit te spreken.

Netbook-adapter

'Dan heeft u een Netbook-adapter nodig.' Hij legde de nadruk op Netbook, zodat ik nog even goed wist dat ik over een Netbook beschikte. Ik die blijkbaar te dom uit de ogen keek om een netbook van een notebook te onderscheiden. Hij liep naar een hele rij netbooks. Op het rode bordje boven de laptops stond in dikke witte letters 'Netbooks'. Iets verderop waar de laptops een maatje groter werden stond in dezelfde witte letters op hetzelfde rood 'Notebooks'. Blijkbaar zit er een heel verschil tussen die dingen.

Enorme doos

Hij duwde mij een enorme doos in de hand. De doos was groter dan mijn netbook. 'Deze kunt u op vrijwel elk netbook gebruiken.' Er zat een scala aan stekkertjes bij die je naar believen kon gebruiken om de juiste pin bij het gaatje van het netbook te vinden. Netbook, notebook, adapter, of niet, mij interesseerde 1 vraag: wat kost het? '40 euro', zei hij stellig. '40!' riep ik uit. 'Zoveel voor zo'n onnozel tussenstuk.' Hij keek mij aan, zijn ogen twijfelden. 'Of het is 35 euro.' Voor het eerst klonk heuse twijfel in zijn stem. Dit keer had ik hem. Hij liep weg naar een notebook, hij was te groot voor een netbook, en tikte wat op het toetsenbord. '34,99 euro', riep hij. Er klonk een lichte vreugde in zijn stem. ik nam het pakket aan. 'Dan moet dat maar.'

Opgeven

Ik snap het nooit met die adapters. Ze geven het in de regel eerder op dan het apparaat zelf. Ik heb ook al eens de adapter van mijn telefoon moeten vervangen en nu heeft de adapter het van mijn Asus EEE het begeven. En het meest verschrikkelijke: geen enkele adapter past op een ander apparaat. Behalve het vreselijke ding met wel 10 verschillende stekkers dat ik vanavond heb gekocht bij de Mediamarkt.

Wat was ik blij toen het vierde stekkertje paste en mijn laptopje het ook deed!

Geen opmerkingen: