29 mei 2010

In de rij bij Burgerzaken in Almere op donderdagavond

Sinds kort zijn de openingstijden van Burgerzaken in Almere veranderd. Je kunt alleen 's morgens tussen 9 en 11.30 uur terecht en op donderdagavond van 18 tot 20 uur. Voor de middag moet je een afspraak maken. Ik probeerde het onlangs, maar merkte dat ik beter een uur kon wachten op het vrije inloopuur: donderdagavond.

VOG aanvragen

Ik moest een VOG aanvragen, een verklaring omtrent goed gedrag, voor een klus die ik momenteel verricht. Vergeefs was ik er al op een maandagmiddag langsgeweest. De openingstijden waren veranderd. De verontwaardiging van zo'n baliemedewerker dat je dat niet weet. 'Het heeft overal gestaan hoor', reageerde ze. Voor haar op het gemeentehuis heeft het inderdaad overal gestaan. De muren waren behangen met papieren waarop de mededeling stond. Voor mij bleef het beperkt tot een bericht in het huis-aan-huisblad en op de website van de gemeente.

Op de pof

Natuurlijk had ik de openingstijden niet gecheckt, ik was er in alle vertrouwen op de pof naartoe gegaan om 13.00 uur. Ik mocht van de baliemedewerker een afspraak maken, maar dat kon alleen 's middags. Als ik een avondafspraak wilde maken, dan kon ik donderdag terecht op de vrije inloopavond. En op die avond hoefde ik geen afspraak te maken, want het was vrije inloop. Verder was de agenda behoorlijk vol, voor die hele week (het was maandag) kon ik geen afspraak meer maken. De eerstvolgende gelegenheid was de dinsdag erop.

Eindelijk zover

Donderdagavond was het eindelijk zover, direct uit de trein fietste ik langs het gemeentehuis. Het vragen van een VOG vergt eigenlijk bitter weinig tijd. Je moet een formulier inleveren – ingevuld door de werkgever – en dient je te legitimeren. Meer stelt de handeling niet voor.

Meer mensen

Toen ik de lange gang naar Burgerzaken binnenliep, zag ik dat er meer mensen iets moesten hebben. Zeker, de vakantietijd breekt aan en iedereen ontdekt dat het paspoort verlopen is. Dat moet dan allemaal op deze donderdagavond geregeld worden. Een paar honderd man moest worden geholpen. De plakkaten vermelden overal dat je een afspraak kunt maken – zelfs online – alleen is het voor de werkende mens erg lastig om dat op een geschikt moment te doen. En ik dacht dat je alleen voor ondertrouw een halve dag vrij kreeg van je baas. Niet voor het verlengen van paspoort of rijbewijs.

Nummertje trekken

Ik meldde mij iets over zessen op het stadhuis, trok een nummertje en mocht wachten. De nummers vlogen over het scherm, maar mijn nummer E572 bleef achterwege. Alleen balie 8 was deze avond belast met de vog's. En traag trok het nummer E570 voorbij. Weer bleef het heel lang stil. Alle A-nummers schoten voorbij, maar balie 8 had het druk met nummer E570.

Een uur

Na een uurtje was ik aan de beurt. Ik mocht in een apart kamertje, legde alle papieren netjes neer, hoefde alleen nog ergens te tekenen en een datum in te vullen, pinde de legesgelden – 30,50 euro – en verliet het kamertje om ruimte te maken voor nummer E573. Wat was ik blij dat de vrouw vertelde dat het ding naar mij wordt opgestuurd met de post. Dat scheelt weer wachten bij Burgerzaken.

Geen opmerkingen: