16 mei 2010

Is dit Goejanverwellesluis?

Ik zag het aan een straatnaambordje - Goejan 21-25 - is dit Goejanverwellesluis vroeg ik mijn medewandelaars. Ik kreeg een bevestigende knik. 'Goejanverwellesluis! O, wat is dit mooi. Goejanverwellesluis.'

Geschiedenisles

Geen betere geschiedenisles dan naar de plek zelf te gaan. Goejanverwellesluis is zo'n plek. Het geniet de bekendheid van een jaartal, 1787 en staat symbool voor de twisten tussen patriotten en Oranjegezinden aan het eind van de 18e eeuw.

Wilhelmina van Pruisen

Voor mij staat het vooral symbool voor de heldhaftigheid van een vrouw, Wilhelmina van Pruisen. Ze was het gedoe van die patriotten zat en reisde af van Nijmegen in de richting van Den Haag. In de buurt van Gouda werd ze tegengehouden en wat terug, volgens de overlevering op een boerderij in de buurt van Goejanverwellesluis, een paar dagen vastgehouden. Wilhelmina was zo boos over deze actie dat wat later de Pruisen ons land binnenvielen.

Pleisterplaatsen van de geschiedenis

Ik zeg dikwijls thuis dat ik later van plan ben om met Doris al die plaatsen van de geschiedenis af te gaan. Op zoek naar het verhaal bij de geschiedenis. Plaatsen als Brielle, Nieuwpoort of Dokkum vertellen het verhaal bij de geschiedenis. 'En dan naar Goejanverwellesluis gaan', vertel ik er dan bij. 'Zo'n plaats die niemand meer iets zegt, maar toch bekend in de oren klinkt', eindig ik dan steevast.

Jan Blokker

Jan Blokker heeft het ook bij zijn kinderen gedaan. Het is erg leuk, vindt de schrijver, hij heeft er zelfs ooit een boekje over geschreven met de plaatsen en de verhalen.

Goejanverwellesluits

Nu ben ik in Goejanverwellesluis geweest, zonder Doris, dat wel. Het heet helemaal niet meer zo. Het heet nu Hekendorp. Er is weinig dat aan Wilhelmina herinnert, de boerderij waar ze is vastgehouden ligt een eind verderop, voorbij Haastrecht. Ik denk dat het gewoon lekker bekte, vooral als je kwaad bent. Bovendien is het volgens mij vrijwel onmogelijk voor een Duitser om dit fatsoenlijk uit te spreken. Misschien dat daarom ook de naam is veranderd.

De volgende keer neem ik Doris mee.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Goejanverwelle was een buurschap bij Hekendorp. De Goejanverwellesluis is het centrum van dat gehucht; vandaar de verbasterde naam. Hekendorp is groter en ook harder gegroeid, waardoor Goejanverwelle lang geleden al is 'opgeslokt'. Nu vallen de sluis en de zogenaamde 'Prinsesseboerderij' binnen de gemeentegrens van Hekendorp.

Anoniem zei

Wat was je blij zeg! ik kan me jouw reactie nog goed herinneren. Als ik niet zo moe was geweest was ik van harte met je doorgelopen naar DE sluis. Daar staat nog een gedenkteken.
Nou ja, dan kun je er tenminste ook nog een keer met Doris naar toe.
Ik weet zeker dat mijn moeder rijstepap voor je zal koken als je in de buurt bent!
groet, Heleen