14 mei 2010

Mobiel internetten in de trein

Een jaar kan ik nu mobiel internetten via T-mobile. Het kost me een tientje in de maand en daarmee kan ik in Nederland onbeperkt internetten op mijn mobiel. Het gaat echter niet overal even makkelijk. Op veel plaatsen heb ik onvoldoende bereik en lukt het me moeizaam om contact met het netwerk te maken.

NS en T-mobile

Sinds kort werken T-mobile en de NS samen aan internetten in de trein. In de intercitytrein kun je dan gratis internetten via Wifi. Het project wordt flink gesubsidieerd door de overheid, die denkt met het gratis internet de automobilist uit zijn voertuig te kunnen lokken.

1 netwerk

Natuurlijk loopt alles via 1 netwerk, het netwerk van T-mobile. Ik vraag mij dan af wat er voor gaat als het netwerk zwaar belast wordt; zijn dat de mobiele bellers of is dat de gratis Wifi. Het antwoord is niet moeilijk te raden. Ik verdenk namelijk dat mijn moeizame internetverbinding vaak tot stand komt door de drukke spitstreinen waarmee ik reis. Als ik in een minder volle trein reis, dan kan ik vele malen sneller internetten via mijn mobiel. De snelheden zijn meer dan 4 keer sneller. Zelfs tussen Schiphol en Leiden had ik een erg goede verbinding.

Mobiel internetten en gratis Wifi

Dat mobiel internetten en gratis Wifi in de trein werkt dus alleen met een heel sterk netwerk dat met name in de spits veel dataverkeer aankan. Ik denk niet dat reizigers veel zullen downloaden, maar het lezen van nieuws en mail vraagt best veel belasting van het netwerk. Ik merk in de praktijk dat dit lastiger is.

Geen opmerkingen: