18 mei 2010

Meerkoetjes

Als ik iets bewonder aan meerkoetjes dan is het de vindingrijkheid bij het bouwen van een nest. Ze slepen werkelijk vanalles aan bij de bouw van de broedplaats. Meestal in de vorm van een eilandje op het water. Ze gebruiken opvallend veel plastic als bouwmateriaal.

Streng regime

Verder zijn het gemene dieren, die een streng regime voeren over de andere dieren in hun leefgebied, zoals eenden en futen. Zo wist een meerkoetje een paar jaar geleden nog een futenpaar uit een nest uit de gracht voor mijn huis te jagen.

Gemeen of intelligent

Wat ik als gemeen beschrijf, kan een ander juist typeren als creatief, tactvol of intelligent. Ik vind hun roep en brutaliteit niet zo wenselijk, maar ik veins voor hun nestenbouw. Ze maken geen mooie kunstwerken, maar gebruiken werkelijk alles bij de bouw van hun broedplaats.

Hoop afval

Soms lijkt het meer op een hoop afval dan op een vogelnest. Hoe snel je tevreden kunt zijn met weinig. En hoe schijnbaar onbruikbaar materiaal handig gebruikt kan worden bij de bouw van een nest. Dikwijls maken ze het bouwval op een oud nest, of ze pakken een nest van een andere vogel en verbouwen dit.

Hofvijver

In de Hofvijver, aan de kant van het Buitenhof, broedt een meerkoetje die dankbaar het materiaal van Koninginnedag in zijn nest heeft verwerkt. De oranje vlaggetjes vormen een goed fundament om je ei mee uit te broeden. Op een mix van takken en plastic brengt hij zijn nageslacht straks groot.

Geen opmerkingen: