11 januari 2011

Plastic bak of plastic afval

Sinds het nieuwe jaar wordt het huisvuil in Almere gescheiden opgehaald. De ene week de duobak bioafval en restafval, de andere week de 'plastic bak' voor plastic afval. Vorige week zou de plastic bak worden geleegd. Op het pleintje achter het huis stond naast de onze welgeteld 1 andere blauwe container. Verder hadden de andere buurtbewoners gewoon hun groene container, de duobak, geplaatst.

Alleen de blauwe bakken werden geleegd. Een week eerder kregen we bij de plastic bak een planning voor het komende jaar. Een rood vierkantje rond de datum zegt doubak en een blauw rondje zegt blauwe bak. Blijkbaar hadden mijn buurtbewoners het niet begrepen.

Gisteren was iemand van de gemeente druk in de weer. Hij had de melding gekregen dat de plastic bak niet geleegd was. In tegenstelling tot de plastic bak, waren de duobakken niet geleegd. Blijkbaar zagen de buurtbewoners de plastic containers van de duobak voor plastic bak.

Hier was een misverstand geboren. Plastic huisvuil is natuurlijk wat anders dan een plastic bak. De groene duobak is van plastic maar mag geen plastic bevatten. De plastic bak bestaat ook uit plastic. Een begripsverwarring, maar tegelijkertijd is het ook een beetje onnozel.

Overigens zag ik gelijk al het probleem van het gescheiden afhalen van de duobak en de plastic bak. De hoeveelheid gft en restafval is volgens mij veel groter dan de hoeveelheid plastic. Aan de hoeveelheid afval in de duobakken kon ik zien dat dit ongetwijfeld problemen op gaat leveren.

4 opmerkingen:

Pjotrg zei

Dag Hendrik-Jan,

Ik plaats mijn opmerking hier ook maar:

"Hier was een misverstand geboren. Plastic huisvuil is natuurlijk wat anders dan een plastic bak."

Mensen noemen me weleens een taalnazi, maar hier zie je dus wat er mis kan gaan met verkeerd spatiegebruik.

Glazenkast = kast voor glaswerk.
Glazen kast = kast gemaakt van glas.
Plasticbak = bak voor plastic.
Plastic bak = bak gemaakt van plastic.

Met vriendelijke groet,
Pjotrg.

Inge zei

Pjotrg heeft natuurlijk gelijk maar zou het de meeste mensen opvallen, in deze tijd van spatiemisbruik? Er wordt tegenwoordig in zoveel gevallen een spatie gebruikt waar het eigenlijk niet kan, dat het voor het gros van de mensheid gewoon is geworden. Wel of geen spatie maakt dan geen verschil meer en zijn een plasticbak en een plastic bak een en hetzelfde product geworden. Maar net hoe je het interpreteert.
Daarbij is in de brief wel degelijk sprake van een plasticbak en viel duidelijk te lezen dat de plasticbak geleegd zou worden en niet de duobak.

Wouter zei

Inderdaad: een plastic bak is een bak van plastic, en een plasticbak is een bak voor plastic. Ze klinken ook verschillend: 'plástic bák' en 'plásticbak'.

Als één woord ziet het er misschien wat gek uit, maar toch klopt het.

Almeerse zei

Hier in Literatuurwijk ook grote verwarring, zag ik laatst. Overigens redden wij 't echt maar nét nu onze duobak nog maar eens per 2 weken wordt opgehaald. Ik ben helemaal voor afvalscheiding, maar ik had liever een aparte GFT-bak gehad, en een grote bak voor restafval.