Mensen kijken eerst op internet voordat ze hun huisarts bellen. Dat blijkt uit een onderzoek van TNS Nipo onder huisartsen en patiënten. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van RTL.
Zeven op de tien Nederlanders probeert op internet eerst te achterhalen wat er aan de hand is. Of dit nieuw is, betwijfel ik. Ik herinner mij de moeder van een vriendje die bij iedere kuch of zere teen in de medische encyclopedie stond te bladeren. Hierbij slingerde de ene na de andere erge kwaal rond je oren. Ga maar snel naar de dokter, was het devies hierbij.
De medische encyclopedie is verruild voor obscure websites waarbij de ware hypochonder natuurlijk zijn onrustvuurtje nog heter kan stoken. Tegelijkertijd vormt internet een tamelijk onontgonnen terrein in de hulpverlening.
Het stellen van een diagnose door een machine is hierbij een ethische discussie. Er zijn al heel wat voorbeelden van medische sites die je door een wizard heen laten gaan. De angst het mis te hebben, brengt het eindantwoord vaak bij 'raadpleeg uw huisarts'.
Het lijkt mij voor de artsen juist een uitdaging een digitaal product te ontwikkelen. Dit product moet patiënten niet een ziekte aanpraten, maar ze ook niet onnodig naar de huisarts sturen. Zoiets ontwikkelen kost veel tijd en geld. Ik weet zeker dat het de moeite loont.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten